Hvor viktig er egentlig restitusjon?

Som du kanskje vet er belastning nødvendig for at trening skal gi en forbedring. Like klart er det at tilstrekkelig restitusjon må til for at kroppen skal kunne tilpasse seg belastningen og oppnå et optimalt utbytte.

Kroppen trenger tid på anabole prosessene, den må "fordøye" treningen. For lite restitusjon i forhold til belastningen fører i første omgang til dårlig treningsutbytte, og etterhvert til overtrening.

Få superkondis med 4×4

4x4 er en effektiv treningsform som ble gjort populær av norske hjerteforskere på NTNU. I denne artikkelen får du alt du trenger for å gjennomføre en god økt med 4x4!

Slik sikrer du motivasjonen og kontinuiteten i april

Sett deg et mål og få medalje for vårløpingen din. Går du for 42, 100, 150 eller 300 kilometer i løpet av april måned? Les mer om konseptet MIL ETTER MIL I APRIL her! Det har gått ett år siden den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge så dagens lys – ett år med en mengde virtuelle løp... Les mer »

Styrketrening for høyere fart på ski, løp og sykkel

Hvis trener mye utholdenhet og ønsker å forbedre deg, er det ikke sikkert at bare mer eller annerledes kondisjonstrening er svaret. De fleste utholdenhetsutøvere på høyt nivå, legger inn styrketrening som en viktig del av det totale treningsopplegget. Hvorfor styrke i kondistrening? Poenget med å legge inn styrketrening også for deg som trener mest kondisjon,... Les mer »

Styrke for løpere – raskere og skadefri!

Løping over lengre distanser er definitivt en kondisjonsaktivitet, men likevel kan det hende at styrketrening kan gjøre deg raskere når du løper! Styrketrening – hvorfor? Poenget med styrketreningen, er at den skal gjøre deg raskere og sterkere slik at du kan skape litt mer kraft på litt kortere tid i hvert løpesteg! Dette vil gjøre... Les mer »

Høyintensiv kondisjonstrening gir betydelig vekttap!

Et nytt og svært spennende forskningsprosjekt er gjennomført ved Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Sørøst-Norge i Tønsberg. Forskerne testet effekten av ulike former for kondisjonstrening på overvektige forsøkspersoner med til dels oppsiktsvekkende resultater! Totalt fullførte 71 personer studien; 39 kvinner og 32 menn med en gjennomsnittlig BMI på 42. testpersonene ble delt inn i... Les mer »

Test kondisen din på 5 kilometer

5 kilometer er en glimrende distanse for å teste formen. Du trenger ikke å være en utpreget løper - også styrketreningsentusiaster kan ha stor glede av denne distansen!

Slik løper du din raskeste mil

Mila er hva du gjør den til. Men mila lyver ikke. Tiden din på mila sier mye om deg som løper. Og om du vil løpe den raskere har du kommet til riktig. Her får du våre beste råd for en enda bedre 10-kilometerspers. Få distanser er så klassiske som mila. Den er lang nok... Les mer »

Ikke reduser fysisk aktivitet til en pille

Er det slik at en gruppe med liten treningserfaring blir motivert til å være fysisk aktive etter 12 uker på trimsykkelen med det de får høre at er 1,5 mmol/L konsentrasjon av laktat i blodet? Vi mister en del ved å se på trening kun som et middel for bedre fysisk helse. 

Treningsprogram Birkebeineren

Her presenteres treningsprogram til deg som trener til Birkebeineren på ski.  Programmene er laget av Øyvind Sandbakk, fagansvarlig utholdenhet ved Olympiatoppen Midt-Norge.