Start høsten med kondisjonstrening

Nå er sommeren snart over og det er på tide å sette i gang med kondisjonstrening – det trenger ikke være komplisert eller ta lang tid. Treningen er blant annet med på å øke oksygenopptaket ditt, styrke hjertet og bidra til at blodet flyter lettere gjennom blodårene. Totalt sett bidrar slik trening til at du... Les mer »

Pressio – kvalitet som varer

PRESSIOs mål er å bli verdens første og eneste sanne tekniske treningstøymerke som virkelig er bærekraftig. Som sponsor av Oslo Løpsfestival støtter de også oppom kortreist konkurranseløping. Les om Pressios miljøvennlige teknologier her.

10 gode grunner for å velge Active Education

Active Education er et foretrukket valg for ambisiøse studenter som er opptatt av seriøs og anerkjent utdanning, og i listen under finner du studentenes egne begrunnelser for hvorfor de valgte dem.  10 gode grunner: 10 gode grunner for å velge Active Education når du skal utdanne deg til personlig trener 1. Studiepoeng fra høgskole 2.... Les mer »

PERSONLIG TRENER – ET YRKE Å BLI RIK AV

Økonomisk – for noen, ja. For veldig mange andre, nei. Men du blir garantert rik på mestringen ved å hjelpe mennesker, rik på opplevelser og rik på å jobbe med din egen hobby.

Det finnes også mange personlig trenere i de største kjedene som tjener godt over en million kroner per år. Men de aller fleste personlig trenere ligger et sted mellom 300 000 og 600 000 i årslønn, og det vil være svingninger i begge retninger.

Mange refererer til PT som «verdens beste yrke» og det med god grunn – det å jobbe med sin hobby er nemlig ikke alle forunt.

Hvor viktig er egentlig restitusjon?

Som du kanskje vet er belastning nødvendig for at trening skal gi en forbedring. Like klart er det at tilstrekkelig restitusjon må til for at kroppen skal kunne tilpasse seg belastningen og oppnå et optimalt utbytte.

Kroppen trenger tid på anabole prosessene, den må "fordøye" treningen. For lite restitusjon i forhold til belastningen fører i første omgang til dårlig treningsutbytte, og etterhvert til overtrening.

Få superkondis med 4×4

4x4 er en effektiv treningsform som ble gjort populær av norske hjerteforskere på NTNU. I denne artikkelen får du alt du trenger for å gjennomføre en god økt med 4x4!

Slik sikrer du motivasjonen og kontinuiteten i april

Sett deg et mål og få medalje for vårløpingen din. Går du for 42, 100, 150 eller 300 kilometer i løpet av april måned? Les mer om konseptet MIL ETTER MIL I APRIL her! Det har gått ett år siden den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge så dagens lys – ett år med en mengde virtuelle løp... Les mer »

Styrketrening for høyere fart på ski, løp og sykkel

Hvis trener mye utholdenhet og ønsker å forbedre deg, er det ikke sikkert at bare mer eller annerledes kondisjonstrening er svaret. De fleste utholdenhetsutøvere på høyt nivå, legger inn styrketrening som en viktig del av det totale treningsopplegget. Hvorfor styrke i kondistrening? Poenget med å legge inn styrketrening også for deg som trener mest kondisjon,... Les mer »

Styrke for løpere – raskere og skadefri!

Løping over lengre distanser er definitivt en kondisjonsaktivitet, men likevel kan det hende at styrketrening kan gjøre deg raskere når du løper! Styrketrening – hvorfor? Poenget med styrketreningen, er at den skal gjøre deg raskere og sterkere slik at du kan skape litt mer kraft på litt kortere tid i hvert løpesteg! Dette vil gjøre... Les mer »

Høyintensiv kondisjonstrening gir betydelig vekttap!

Et nytt og svært spennende forskningsprosjekt er gjennomført ved Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Sørøst-Norge i Tønsberg. Forskerne testet effekten av ulike former for kondisjonstrening på overvektige forsøkspersoner med til dels oppsiktsvekkende resultater! Totalt fullførte 71 personer studien; 39 kvinner og 32 menn med en gjennomsnittlig BMI på 42. testpersonene ble delt inn i... Les mer »

Test kondisen din på 5 kilometer

5 kilometer er en glimrende distanse for å teste formen. Du trenger ikke å være en utpreget løper - også styrketreningsentusiaster kan ha stor glede av denne distansen!

Slik løper du din raskeste mil

Mila er hva du gjør den til. Men mila lyver ikke. Tiden din på mila sier mye om deg som løper. Og om du vil løpe den raskere har du kommet til riktig. Her får du våre beste råd for en enda bedre 10-kilometerspers. Få distanser er så klassiske som mila. Den er lang nok... Les mer »