Fredagsøkta uke 35: Rolig løpetur

Det er meldt fint vær og gode løpetemperaturer denne siste sommerhelgen i 2020. Derfor går vi for en god, gammel og enkel variant i dagens fredagsøkt.

Vi skal ganske enkelt gjennomføre en rolig langkjøringsøkt, som går ut på å holde et jevnt og rolig tempo over lengre tid.

Langkjøring kan være en deilig treningsform. Når du finner riktig tempo kan du holde på i lang tid, mens du kobler helt av og lar tankene fly.

Slik gjør du

Bestem deg på forhånd for hvor langt du vil løpe. Bestem deg for en distanse som passer for deg, samme om det er 3, 5, 10 eller kanskje 21 kilometer. En passende varighet kan være alt fra 30 minutter til 2 timer, ut fra hva du har tid til og hvilket treningsgrunnlag du har.

Finn et jevnt og rolig tempo som lar deg flyte avgårde i pratetempo.

For å gjøre økta litt mer overkommelig kan du bestemme deg for å gå 1 minutt i starten av hver kilometer. Du kan også velge å gå opp de verste motbakkene for å unngå ukontrollert pulsøkning og stive bein.

Dersom du løper med pulsklokke kan du prøve å holde pulsen mellom 60 og 80 % av din makspuls. Økta kan selvsagt også gjennomføres på sykkel, rulleski eller andre treningsformer.

Når du kommer hjem er du forhåpentligvis full av endorfiner og godfølelse. Da er det bare å ta seg en dusj, slenge føttene høyt opp og nyte helga!

Lykke til med fredagsøkta! Husk å merke innleggende dine med #fredagsøkta, og tagg oss gjerne på Instagram med @treningno 🙂