Ukas øvelse – thruster

Hva med å prøve en øvelse som trener nesten hele kroppen og booster fettforbrenningen?

Ukens øvelse er en helkroppsøvelse som du bør ha i styrkeprogrammet ditt dersom målet er brenne flest mulig kalorier og komme raskt i form.  Truster er frontbøy og skulderpress i en øvelse.  I tillegg til å øke styrken i flere muskelgrupper, trener du koordinasjon og fleksibilitet.

Muskler som trenes
Her trener du lår, sete/hofte, kjernemuskulatur samt skulder og triceps.  Øvelsen passer for alle. Men som ved innlæring av alle nye øvelser, må du tilpasse belastningen ved innlæring av teknikk.

Utførelse

Hold stang i frontbøyposisjon, bena litt utenfor skulder avstand, tær peke litt ut. Stangen hviler på bryst og skuldre med hender, armene og albuer under vektstangen. Albuene peker i front som den blir en plattform så stangen kan hvile på.

    Utfør en frontbøy med rett rygg , hold hodet nøytralt, stramme kjernen og albuene opp.

    Når du nærmer deg topposisjon av frontbøyen, press stanga over hodet på direkten samtidig med ben og armer til armene er fullstendig utstrekt. Det er viktig å påpeke at siste pressen ikke bare er armer, men bena også. Senk stangen kontrollert til bryst.

    Gjenta.

      Faremomenter
      Ikke alle har bevegelighet til å komme ned i en bøy med stang foran og albuene tilstrekkelig oppe. Begynn med å håndtere en lett stang. Sliter du med begrensinger i hofte, bakside lår eller skuldre må dette utbedres får man begynner med øvelsen. Mange sliter med å holde albue tilstrekkelig opp og der krummer seg og faller frempå. Stram kjernemuskulatur, bryst og blikk frem.