Kom i gang med høsttreningen

Sommeren er på hell og høsten er tiden for å brette opp ermene, stå på i studiehverdagen eller på jobb. Ut av sommerferieboblen skal vi, og da er det godt å få skikkelige rutiner på alle arenaer.

Noen benytter sommeren til å fokusere på andre aktiviteter enn trening, fordi trening hører hverdagen til. Mens andre får frigjort ekstra tid og tar seg gjerne noen treningsøkter i sommerferien. Uansett, vil nå totalbelastningen sannsynligvis øke litt fordi du få mer ansvar, må forholde deg til mennesker i studie- og jobbsammenheng og skal prestere på flere arenaer. Hvordan skal du forholde deg til trening i denne «overgangsfasen»? For det første kan man fort la seg rive med på treningsfronten fordi man rett etter ferie bobler av mentalt overskudd, men dette overskuddet skal fordeles over arenaene jobb/skole, familie/venner, forefallende oppgaver og trening. Et råd for å beholde overskuddet så lenge som mulig og ikke bli «høstsliten» allerede i starten av oktober er faktisk å starte litt rolig med treningen.

 

Les også: Hva betyr det å være sterk

 

Start rolig
Hvis du ikke har trent systematisk og planmessig i sommer, eller allerede er i et bestemt system og har godt driv der, kan du nå se for deg at du skal ha en fornuftig, gradvis progresjon i treningen frem mot for eksempel jul. Start med både styrke- og kondisjonstrening på lave til moderate intensiteter for å sørge for fysiologisk tilvenning og økt toleranse til treningen. På den måten vil du føle god kontroll og mestring i treningsarbeidet, unngå overbelastningsskader ( ikke trene » too much, too soon , too fast and too often») og bevare overskudd til andre arenaer.

 

Les også: Dette er powertrening

 

Sett deg mål og sett treningen i system
Har du hode erfaringer med å lage egne systemer for treningen din er det bare å skride til tegnebordet. Sett deg mål, delmål og lag deg en god overordnet plan, del tiden fremover inn i perioder og designe noen programmer du kan starte med. Føler du deg usikker på om treningsplanleggingen din faktisk fører deg frem mot målene dine, bør du få en fagperson til å ta en titt på og kommentere det du har planlagt (dette er en kjempefin måte å lære på!). Føler du deg helt grønn på planlegging bør du få veiledning av en trener som kan programmere for deg. Det er mye mer inspirerende å ta fatt på treningen på mørke høstkvelder når du vet at det er hode økter som venter deg og at du får effekt av det du gjør.

 

Les også: Slik får du styrke og kondis samtidig

 

Trene ute eller inne?
Ute- eller innetrening kommer jo litt an på hva du trener for og hva slags treningsformer du benytter deg av. Høsten er ikke bare mørk, den er fargesprakende, frisk, og byr på de nydeligste naturopplevelser. Dagens sportsutstyr gjør det også mulig å sykle, løpe og gå på ski i en eller annen form nesten hele året, men for de fleste av oss blir det naturlig mer utetrening på våren og sommeren og innetrening i høst og vinterhalvåret. Liker du å trene variert med kombinasjoner av styrke- og utholdenhetstrening kan du fint trene kondisjonsøktene ute og ta turen inn treningssenteret ditt for å benytte vekter og slynger til styrketreningen.

Frisk luft og utetrening er ubetalelig, og lite slår følelsen av velvære og tilfredsstillelse når du kommer inn igjen. Driver du med utendørsidrett er ikke dørstokkmila høy, for man er godt vant til å komme seg ut. Men er du den som ser ut av vinduet på dryssregnet og tenker «I dag blir det tredemølla», så tenk en gang til! Det gjør ikke noe at det er litt vær og vind. Naturkreftene sørger for at energikostnaden øker og du bruker mer energi på å løpe ute enn inne. Man kan argumentere for at det er bedre trening ute. Ta på deg tynne lag og husk på at temperaturtrikset med utetrening er å fryse litt i starten, ellers blir det fort for varmt når du kommer i gang. Det blir nok inneværing i tørt klima fremover, så gjør et poeng av å komme deg ut på trening et par ganger i uken.

Prøv noe nytt, men vær kritisk
Det er alltid mye bevegelse i treningsbransjen på sensommeren og tidlig høst. Treningssentrene lanserer nye gruppetimer, spennende konsepter og kan ofte skilte med litt ekstra gode tilbud. Det kommer derfor en ypperlig periode for deg til å teste ut treningsformer du ikke har prøvd før eller nye ting som har kommet. Går du på en ny gruppetimer eller har har valgt deg ny PT (personlig trener), vær åpen, gi deg hen og gå mentalt og fysisk helhjertet inn. Du må få først ut prøvd skikkelig når du skal finne deg nye favoritt-timer eller trene med PT. Når du går til timen bør du ha en formening eller en idé om hva du kommer til å få trent nå: styrke (hva slags styrke), utholdenhet (muskulært), kondisjon (sentrale faktorer som bla hjertet), bevegelighet, koordinasjon og hva forventer du å lære. Etter timen, bør du reflektere igjen over disse tingene, hva treningen gav deg og hvordan du ser for deg at dette vil gi deg noe, gi deg det du trenger, i månedene fremover. Detter også helt lov og veldig lurt for kvalitetssikrin, samt for din egen læring å spørre treningsinstruktøren eller PT’n «Hva trener jeg nå? Hvilken effekt har dette?».

Å komme i gode rutiner med høsttreningen trenger ikke være komplisert eller tidkrevende, men når du først skal bruke tid og/eller penger på å trene mot målsetninger kan du like greit bruke litt av tiden din på å reflekter over disse tingene og hva du ønsker å få ut av høstsesongentreningsmessig.

God, frisk høst og riktig god trening.