Denne amerikanske studien så på hvilke motivasjonsfaktorer og barrierer studenter har til trening.
De fleste amerikanere som er overvektige trener ikke og av de som trener slutter over 50 % etter maksimalt 6 måneder.
Hensikten med denne studien var å finne nøyaktig ut hva som gjør at ungdom starter og slutter å trene.
Metode
Studien hadde 1044 deltakere med en gjennomsnittsalder på 20,5 år (+/-5,77 år) hvor 689 var kvinner og 355 var menn som svarte på spørreskjema. Av alle forsøkspersonene oppgav 76,8 % at de trenet.
De som trenet oppgav følgende motivasjonsfaktorer: god helse, føle seg vel, redusere stress og føle seg attraktiv.
For gruppen som trenet, oppgav hele 76,1 % et ønske om å trene mer. Skulle denne gruppen begynne å trene mer måtte følgende være oppfylt: mer tid, mindre skolearbeid, mer motivasjon, mindre forpliktelser og en sport å trene mot.
Resultat
Felles barrierer for de som ikke trenet var: ikke nok tid, latskap, andre prioriteringer, ingen motivasjon og ingen energi/trøtt. For de som ikke trenet ønsket hele 88,8 % å begynne.
Konklusjon
Hva skal til for å hjelpe denne gruppen i gang med trening? Forskerne fant følgende svar: en treningspartner, mer tid, trene i gruppe, få krav, mer motivasjon og bedre treningsfasiliteter.
Kilde: MOTIVATIONS AND BARRIERS TO EXERCISE AMONG COLLEGE STUDENTS
William Ebben1 and Laura Brudzynski2
Marquette University/ Department of Physical Therapy, Program in Exercise
Science, Milwaukee, WI
Marquette University/Department of Psychology, Program in Exercise
Science, Milwaukee, WI
Official Research Journal of the American Society of Exercise Physiologists (ASEP) Volume 11 Number 5 October 2008