Fettlever – hva er det?


Ikke alkoholisert fettlever er en sykdom der fettmengden i leveren øker kraftig uten bruk av mye alkohol. Tilstanden kan i verste fall ende med leversvikt og tidlig død. Hva kan stoppe denne sykdommen?

Når kontakte lege?


Akutte hodeskader er det store marerittet for alle som driver med fysisk aktivitet med litt risiko. Når skal vi oppsøke medisinsk hjelp?

Fett skal med fett forbrennes?

Høyfett kosthold er i ilden som aldri før. Men lønner det seg å øke fettinntaket for å redusere fettmassen på kroppen? Denne studien ser på hvordan kroppens fettbalanse reagerer på økt fettinntak og på sammensetningen av fettet vi spiser. 

testarticle

This is a test

Even Rotevatn
Redaktør og fagområde styrke
even@trening.no

Cand.polit fra NTNU med hovedfag i idrett. Idrettslærer på videregående og høyskole og jobbet i treningssenterbransjen siden 1995.

Treningsinteresser: Styrketrening med vekter, løping, rulleski og fjellturer sommer og vinter.

Mitt treningstips: Tenk langsiktig og vær tålmodig. Innsats over tid gir resultater!
Tarjei Vassbotn
Teknisk ansvarlig
tarjei@trening.no

Staff Developer Advocate, Google Inc., Cand.Mag. Informatikk/Matematikk, jobbet med Internett siden 1997 og har vært teknisk sjef i SOL og Onsite Solutions. Tidligere aktiv judoutøver.

Treningsinteresser: Ski, løping og toppturer sommer og vinter

Mitt treningstips: Tren ute i alt slags vær!
Merethe Kvam, Redaktør, NHI.no


NHI.no - Norges største helsenettside. Basert på Nordens mest brukte oppslagsverk for leger og helsepersonell (Norsk Elektronisk Legehåndbok).
Marthe Lein, Journalist, NHI.no


NHI.no - Norges største helsenettside. Basert på Nordens mest brukte oppslagsverk for leger og helsepersonell (Norsk Elektronisk Legehåndbok).
Øyvind Sandbakk
Fagområde utholdenhet
oyvind@trening.no

Post Doktor og koordinator, NTNU Senter for Toppidrettsforskning
Fag- og forskningsansvarlig, Olympiatoppen Midt-Norge

Treningsinteresser: Utholdenhetstrening og styrketrening, generell treningslære med spesiell interesse for skiidretter og friidrett, samt fjellturer sommer og vinter.

Mitt treningstips: Bygg din treningsfilosofi på faglige prinsipper, men la utførelsen av treningen være en kunstform basert på dine egne følelser og erfaringer!
Håvard Østerås
Fagområde helse
haavard@trening.no

Spesialist i idrettsfysioterapi ved Rosenborgklinikken i Trondheim. Cand. polit fra NTNU med hovedfag i idrett. Førstelektor i fysioterapi ved fysioterapeututdanninga ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. D-trener i langrenn. Kursholder nasjonalt og internasjonalt i tilknytning til egen helserelatert forskning.

Treningsinteresser: Langrenn, småturer ute.

Mitt treningstips: Den beste treningen er den som det blir noe av! Trening er min medisin!
Even Hollingen
Fagområde idrettspsykologi
hollingen@trening.no

Hovedfag idrett, idrettspsykologi, mellomfag psykologi, ½ årsenhet i friluftsliv Romsdal videregående skole, idrettsfag, timelærer på Høgskolen i Molde, idrett. Fysisk trener i Molde fotballklubb, A lag og Molde 2, Jobbet med mental trening for utøvere, medforfatter på fire bøker innenfor idrettspsykologi/mental trening

Treningsinteresser: Holde meg i form, være ute i naturen, på ski, fjellturer på beina og padle kajakk.

Mitt treningstips: Tren jevnt og lystbetont!
Iben Krogsæter
Idrettsjournalist
iben@trening.no

Bachelor Idrettsvitenskap NTNU, Master Exercise physiology and sport science ST Olav NTNU. Personlig trener, ernæringsrådgiver, kurs/foredragsholder innen trening, helse og ernæring ved Family Sports Club Skarnes

Treningsinteresser: Driver hovedsaklig med styrke- og kondisjonstrening. Jobber mye med behandling av overvekt.

Mitt treningstips: Ha hovedfokus på å trives med treningen. Trives du med det du gjør vil du fortsette med det i det lange løp!
Frode Rotevatn
Kosthold og styrektrening
frode@trening.no

Utdannet ISSA certified trainer, spesialfelt er kosthold og styrketrening.
Athletes Performance: prestasjonstrening
Eleiko: Funksjonell trening og kettlebells.
Jobbet som PT i Sats 10 år og har vært treningskjedens mestselgene PT siste 3 årene.

Treningsinteresser: Styrketrening, crossfit, utholdenhetstrening og fjellturer.

Mitt treningstips: Tren smart og variert ved siden av riktig kosthold.
Elisabeth Innselset
Idrettsjournalist
elisabeth@trening.no

Cand.polit med hovedfag i idrett fra NTNU. Idrettslærer ved videregående og høyskole. Har jobbet i treningssenterbransjen siden 1996.

Treningsinteresser: Gruppeaktiviteter treningssenter, styrketrening med vekter, fjellturer sommer og vinter, jogging.

Mitt treningstips: Summen av sunt kosthold og en aktiv livsstil gir deg økt livskvalitet. Du må selv gjøre en innsats for å få mer energi og overskudd. Tren variert, jevnlig og målrettet. "Have fun"!
Iselin Øverbø
Journalist
iselin@trening.no

Bachelor i Humanistiske fag ved NTNU, Reportasje og Foto ved Gateway College i New York, og nå avsluttende år i journalistikk, bachelor ved Høgskolen i Volda.

Treningsinteresser: Trener fire-fem ganger i uken. Løper mest på tredemølle utenom sommersesongen. Trener styrke etter kondisjonstreningen (tre ganger i uken). Har tidligere drevet med ridning i fem år, danset jazz-ballett, spilt håndball og gått på friidrett. Har også tidligere løpt Grete Waitz-løpet fem år på rad. Den treningsformen jeg liker aller best er å svømme ute i sjøen.

Mitt treningstips: Når du løper inne på tredemølla, ha med musikk og tell sanger istedenfor minutter. Tenk for eksempel at du skal løpe åtte sanger, og ikke 30 minutter. Da konsentrerer du deg om musikken istedenfor å telle slitsomme minutter!
Charlotte M. S. Karlsen
Journalist
charlotte@trening.no

Studerer bachelor journalistikk ved Universitetet i Bergen og bachelor folkehelsearbeid med vekt på kosthold og fysisk aktivitet ved Høgskolen i Bergen.

Treningsinteresser: Liker godt å løpe og trene styrke både med og uten vekter. Liten forkjærlighet for kettle bells. Særlig glad i raske fotturer til fjells.

Mitt treningstips: Ha god variasjon i treningsformene - slik unngår du å bli lei! Finn flere typer aktivitet du trives med og veksle mellom disse. Og ikke minst: oppdag naturen og mestringsfølelsen ved å nå en tind eller topp!
Lennart Krohn-Hansen
Slyngetrening
lennart@trening.no

Utdannet fysioterapeut ved HiST. Medforfatter av boken Slyngetrening 2010. Instruktør ansvarlig og kursholder for Jungle Sports.

Treningsinteresser: Funksjonell styrketrening. Klatring om sommeren, ski om vinteren, turn hele året.

Mitt treningstips: Trening gir mestring. Mestring gir motivasjon. Motivasjon er en herlig drivkraft.
Frank Rizzo
Fysioterapeut
frank@trening.no

Fysioterapeut og Performance Trainer, lang erfaring som instruktør, utdanner og konseptutviklere i fitness- og helsebransjen og har videreutdannelse i manuellterapi, idrettsmedisin og idrettsfysiologi på universitetsnivå og vil kontinuerlig utvikle sin kunnskap for å gi kunden en helhetlig produkt. Frank har jobbet med toppidrettsutøvere siden 2006 framfor alt innom sykling og fotball.

Treningsinteresser: Utholdenhetstrening med løping og sykling som hovedidretter samt styrketrening.

Mitt treningstips: Bygg et godt fundament innen du tar neste steg uansett treningsform du utøver. "Et hus uten godt fundament raser ofte sammen"
Anders Berget
Fysioterapeut
anders@trening.no

Utdannet fysioterapeut i Trondheim, coaching og ledelse fra NIH. Personlig trener gjennom Elixia. Har jobbet med bedrifter og privatpersoner med en hovedinteresse: Lidenskapelig opptatt av uvanlige løsninger for å hjelpe folk til å bli friske.

Treningsinteresser: Klatring, slyngetrening, fjellturer.

Mitt treningstips: Bli din egen ekspert ved å finne ut hva som virker for deg.
Marcus Bystedt
Fysioterapeut
marcus@trening.no

Fysioterapeut og Performance Trainer, videreutdannelse i manuellterapi, idrettsmedisin og treningsfysiologi på universitetsnivå. Marcus har jobbet med toppidrettsutøvere siden 2006, bl.a. innom fotball, langrenn, skiskytting og på seinere tid golf.

Treningsinteresser: Løping, styrketrening og golf.

Mitt treningstips: Bli ikke bekvem med å gjøre din trening hverdagslig, utfordre deg selv når du er klar for oppgaven for å oppnå framgang!
Erik Grasaas
Idrett- og helsefaglig
erik@trening.no

Fysioterapeututdannet fra CVU-Vest Danmark, og har master i bevegelsesvitenskap ved NTNU. Ferdiggjør siste år av en 5 årig deltidsutdannelse i osteopati ved NHCK. Erik arbeider med forskningsartikler innenfor langrenn og prestasjon.

Treningsinteresser: Årstidene bidrar til allsidighet! For å nevne noen; langrenn, løping, ballspill og fjellturer året rundt.

Mitt treningstips: Finn en treningsfrom og et treningsmål som inspirerer deg. Det kan gjøre det lettere å gjennomføre øktene, samt ha fokus på kvalitet i utførelsen.