kom i gang med treningen etter sommeren

Sommeren er på hell og høsten er tiden for å brette opp ermene, lage gode treningsrutiner og få i gang kontinuiteten. Noen benytter sommeren til å fokusere på andre aktiviteter enn trening, fordi trening hører hverdagen til. Andre får frigjort ekstra tid og tar seg gjerne noen treningsøkter i sommerferien. Nå som høsten er i... Les mer »

Trening på fridagene i mai

Mai er en herlig måned hvor sola skinner, varmen kommer og det er mange deilige fridager. Dessverre er ofte treningssentrene ofte stengt – her får du et treningsprogram du kan utføre ute på en solrik fridag. Du kan utføre treningsprogrammet i hagen, på hytta eller på lekeplassen. Bruk treningsprogrammet til inspirasjon og legg gjerne til... Les mer »

10 gode grunner for å velge Active Education

Active Education er et foretrukket valg for ambisiøse studenter som er opptatt av seriøs og anerkjent utdanning, og i listen under finner du studentenes egne begrunnelser for hvorfor de valgte dem.  10 gode grunner: 10 gode grunner for å velge Active Education når du skal utdanne deg til personlig trener 1. Studiepoeng fra høgskole 2.... Les mer »

Personlig trener – Gratis webinar!

Er du glad i trening og helse? Kan du tenke deg et aktivt yrke hvor du møter og hjelper mange mennesker? Da burde du bli personlig trener! AFPT er en anerkjent utdanningsinstitusjon, som har utdannet tusenvis av personlige trenere i over 16 år.

Bli sertifisert Functional Fitness-trener

Var du en av de mange som ikke som fikk plass på FFT-kursene våre i 2021? Fortvil ikke, for nå har vi en god nyhet til deg! Gjennom vårsemesteret 2022 utvider vi med enda flere studieplasser og tre nye lokasjoner, og påmelding åpner i dag.

Vil du å blogge for Trening.no?

Vi søker etter 5 nye bloggere som kan skrive om trening på nettsiden vår. Har du nettopp funnet treningsgleden, eller har du en helt konkret målsetting du jakter? Vi ønsker bloggere på trening.no, og søker i første omgang etter fem ulike treningsentusiaster. Faller du innunder noen av disse kategoriene, og i tillegg liker å dele dine... Les mer »

Styrkeuka – #hverdagssterk

I hele uke 44 setter Helsedirektoratet fokus på styrketrening. Trening.no stiller seg bak budskapet om hvor viktig styrketrening er for nettopp den fysiske og mentale helsen vår!

Hvor viktig er egentlig restitusjon?

Som du kanskje vet er belastning nødvendig for at trening skal gi en forbedring. Like klart er det at tilstrekkelig restitusjon må til for at kroppen skal kunne tilpasse seg belastningen og oppnå et optimalt utbytte.

Kroppen trenger tid på anabole prosessene, den må "fordøye" treningen. For lite restitusjon i forhold til belastningen fører i første omgang til dårlig treningsutbytte, og etterhvert til overtrening.

Grunnleggende treningsprinsipper

Trening blir utformet etter visse regler, oftest kalt treningsprinsipper. Slike grunnleggende prinsipper for trening gjelder som regel uavhengig individuelle forutsetninger, prestasjonsnivå, idrettsgren og hva en ønsker å oppnå med treningen.

I denne artikkelen skal vi fortelle om noen av de grunnleggende prinsippene om trening.

5 gode grunner til å spise vafler hver dag

For mange er vafler forbundet med tradisjoner og selskaper – men hva om du kunne spise vafler hver dag? Med disse suverene proteinvaflene kan du kose deg på en sunnere måte. Alle er glad i den hjerteformede herlige vaffelen! Den er tross alt å regne som en kake. Men med vaffelmiksen fra Bodylab.no kan du... Les mer »

Er trap-bar markløft en god erstatning for markløft?

Mange har lagt merke til den rare kantete stangen man kan løfte markløft med, men er det en effektiv øvelse? Øvelsen har flere navn, der navnet kommer fra stangens navn. Stangen ble i utgangspunktet designet for å trene «shrugs», en øvelse der blant annet M.Trapezius trenes. Derav fikk stangen navnet «trap-bar» som følge av navnet... Les mer »

Polar lanserer to nyheter

Stikkordet er «komme sterkere tilbake», enten det er fra en skade, sykdom, eller bare generelt et drittår. Polar slipper to nyheter og legger dermed til rette for at du skal kunne ta 2021 med storm. Pressemelding fra Polar Rutinene våre har endret seg dramatisk det siste året, men for mange er det nå endelig lys... Les mer »

Optimalt proteininntak for muskelvekst

Mange tenker at det kun er den totale mengden proteiner som du spiser som er viktig, men skal du optimalisere inntaket ditt er det flere ting du bør tenke på. Hva er proteiner? Proteiner er store molekyler som spiller en viktig rolle for mange viktige funksjoner i kroppen. De er bygd opp av aminosyrer og... Les mer »

Slik lærer du armhevinger

Armhevinger er en eksepsjonelt god øvelse for å utvikle styrke både i overkroppen og kjernemuskulaturen. Slik går du frem for å lære deg det.

De fleste trener rumpe feil

Rumpetrening er i vinden som aldri før, og «alle» ønsker et fast, stramt og godt trent bakparti. Problemet er at de fleste trener rumpen helt feil.