Triatlon er en av de raskest voksende idrettene i verden. Også i Norge vil “alle” svømme, sykle og løpe.
Den nye folkesporten
Triatlon er blitt den nye folkesporten rundt omkring i verden. Tusenvis av startplasser rives bort i løpet av minutter når påmeldingene åpner. Nå har triatlonfeberen også kommet til Norge.
Da Norseman – ja, den med målgang på Gaustatoppen – åpnet for 300 startplasser til neste års konkurranse, fikk de 2.500 søknader fra 61 land i løpet av noen timer. Også andre kortere mosjonistkonkurranser, som for eksempel TriQuart i Kristiansand, opplever den økte interessen.
Variasjon gir motivasjon
– Triatlon består av svømming, sykling og løping. Det er for de som ikke har skjønt at det er nok med én idrett, sier Fred Arthur Asdal med et smil.
Asdal har skrevet boka Hardt og langt: Fra sofagris til Ironman (2012). Han har tidligere arbeidet med både Norseman og Hove Tri. Nå er han engasjert i Challenge Tønsberg og er stevneleder for TriQuart. Han mener populariteten til triatlon kan forklares med variasjonen.
– Å trene variert er bra for å unngå skader, men det er også slik at motivasjonen øker når du trener variert, sier Asdal.
Kraftig vekst
Asdal mener vi vil se enda mer til triatlon i tiden fremover.
– Helt klart. Over hele verden er det kraftig vekst. Da triatlon for første gang kom på OL-programmet i Sydney i 2000, var det 50 triatlon-klubber i USA. Ti år senere var det over 1.000 amerikanske klubber. Også i land som England, Tyskland og Frankrike er interessen enorm. Konkurransen Challenge Roth i Tyskland har 250.000 publikummere!
Satser på triatlon
Mizuno har også fanget opp den stigende populariteten, og har også engasjert seg, blant annet under TriQuart.
– Det mest spennende med triatlon er at den er så ”raus” og favner alle. Her i Norge har vi topputøvere som Lotte Miller og Kristian Blummenfelt som er helt i verdenstoppen og som vil kunne kjempe om OL-medaljer i Rio. Disse konkurrerer side om side med mosjonistene, og absolutt alle er like fornøyde og glade når de krysser målstreken, sier Eirik Josefsen, salgs- og markedssjef i Mizuno.