BOSU-ball og muskelaktivering i anklene

BOSU-baller er blitt et populært treningsredskap på treningssenter og blant medisinsk personell ved opptrening idrettsskader.  Denne studien ville finne ut hvilken side av ballen er best å bruke ved opptrening av muskler i ankelleddet.

Bruken av ”Both Sides Utilized” (BOSU) balansetrener har blitt veldig populært på treningssenter og blant medisinsk personell.  De bruker dette treningsredskapet til styrketrening, balansetrening, funksjonell trening og til rehabilitering til ulike skader.

Men det finnes lite data som beskriver hvor effektiv denne treningsformen er.

Hensikt med studien

Derfor ville denne studien fastslå hvilken side av BOSU-ballen ville gi størst muskelaktivering i ankelleddet (muskler: tibialis anterior, peroneus longus og medial gastrocnemius) ved hjelp av EMG målinger.

Metode

Forsøkspersonene var 20 friske menn med i tidlig 20 årene.  Hver forsøksperson utførte 3 like tester hvor de balanserte på en fot.  Dette forsøket ble utført på begge sidene av BOSU-ballen.

Gjennomsnittlig EMG-aktivitet fra disse forsøkene ble sammenlignet.

Resultat

Studien viste ingen signifikante forskjeller i EMG-aktivitet i noen muskelgruppe i ankelleddet når man sammenlignet balansetrening på begge sidene av BOSU-ballen.

Konklusjon

Med tanke på muskelaktivering, så vil begge sidene av BOSU-ballen produsere lik vanskelighetsgrad ved balansetrening.

Forskerne konkluderer med at det spiller ingen rolle hvilken side du bruker av BOSU-ballen dersom målet er å skape størst mulig muskelaktivering og forbedring i balansen til en person som er under rehabilitering på grunn av en skade i ankelleddet.

Les også: Muskelaktivering ved stabilt vs ustabilt underlag

Kilde: J Strength Cond Res. 2010 Jan;24(1):218-22.Ankle muscle activation when using the Both Sides Utilized (BOSU) balance trainer. Laudner KG, Koschnitzky MM.Biomechanics Laboratory in the School of Kinesiology and Recreation, Illinois State University, Normal, Illinois.