Fredagsøkta uke 32: Pyramideintervaller

I denne ukas fredagsøkt skal vi igjen ut og løpe intervaller!

På programmet står det pyramideintervaller, som betyr at varigheten på arbeidsperiodene våre stiger og synker i løpet av økta.

Du jobber hele tiden med høy intensitet (puls rundt 90 % av maks), som gjør at du får god kondisjonseffekt av økta. Det fine med pyramideintervaller er at du kan variere farten litt underveis slik at det mentalt blir litt morsommere å gjennomføre.

Vil du heller trene innendørs? Sjekk ut forrige ukes fredagsøkt med Tabata-intervaller!

Slik gjør du

Pyramideintervaller kan gjøres på mange måter, men dagens struktur er som følger: 1 minutt – 2 minutter – 3 minutter – 4 minutter – 3 minutter – 2 minutter – 1 minutt.

Pausen mellom intervallene skal være halvparten så lang som den forrige arbeidsperioden. Jo lengre du jobber, desto lengre pause får du!

Totalt samler vi opp 16 minutter med høy intensitet i løpet av økta – akkurat like mye som i en tradisjonell 4×4-økt.

Husk å varme godt opp slik at du er klar til å trøkke til fra aller første drag. Og pass på å få i deg rikelig med drikke dersom det er varmt ute.

Lykke til med fredagsøkta! Husk å merke innleggene dine med #fredagsøkta, og tagg oss gjerne på Instagram med @treningno 🙂