Fredagsøkta uke 27: Fartslek!

I denne fredagsøkta er det du som bestemmer tempoet!

Fartslek er en morsom treningsform hvor man veksler mellom høy og lav fart underveis i økten. Denne intervallformen er mest vanlig innenfor løping og langrenn, men kan også gjennomføres på sykkel eller andre aktivitetsformer.

Hva er spesielt med fartslek?

Det som skiller fartslek fra andre typer intervalltrening, er at man lar egen følelse og eget humør styre farten. Treningsformen legger til rette for variasjon og stor frihetsfølelse.

Har du lyst å løpe fort? Da løper du fort! Vil du roe ned litt? Da roer du ned. Har du lyst til å løpe så raskt du kan opp den neste motbakken? Da gjør du det! Så enkelt er det. En økt med fartslek koster ofte svært lite mental energi å gjennomføre, men du kan likevel ende opp med mange minutter på høy intensitet og dermed svært god treningseffekt.

Les også: Tre friske sommeroppskrifter

Noen velger å sette noen enkle rammer for økten på forhånd slik at man har en struktur å forholde seg til, mens andre drar på trening uten noen plan og gjør akkurat det de har lyst til. I denne fredagsøkta skal vi bare bestemme øktas varighet på forhånd – resten tar du på sparket.

Gjennomføring

Bestem deg først hvor lenge du har lyst til å løpe. Det baserer du på din egen erfaring med løping og hvor mye tid du har til rådighet. Hvis du er ganske fersk innen løping kan du begynne med 20-25 minutter. Er du mer erfaren kan du gå for 45-60 minutter eller mer.

De første 5-10 minuttene gjennomføres som oppvarming med gradvis økende intensitet. Deretter lar du fantasien styre og gjør akkurat det du har lyst til. Løp fort så lenge du vil, ta en liten joggepause, gir opp til halvhardt tempo under terskel, og så videre. Legg inn noen spurter når du har lyst til det. Spurt så fort du kan opp en bakke, hent deg inn ved å jogge rolig, og gjør det samme igjen. Når du trener fartslek er det du som er sjefen!

Les også: Test kondisen din på 5 kilometer

Dersom du for eksempel bruker Strava er det perfekt å legge opp fartsleken etter dine favorittsegmenter. Kanskje klarer du noen personlige rekorder i løpet av økta?

Lykke til med fredagsøkta! Husk å bruke #fredagsøkta på sosiale medier 🙂