Trening med strikk gir deg flere fordeler enn du tror

Det å trene med strikker gir ikke bare mange fordeler, men når du trener med strikker kan du forvente både å bli sterk, aktivere flere muskler og redusere sjansen for å bli skadet.

Strikker er i tillegg billig – du kan trene hvor som helst når som helst og du får trent hele kroppen. Etter du har lest denne artikkelen får du garantert lyst til å investere i en strikk eller to og kanskje velger du å trene hjemme heretter.

De aller fleste av oss har ikke utstyrt kjelleren som et treningssenter. Og de fleste av oss tror vi må på et treningssenter for å få en skikkelig treningsøkt. Det er feil.

Effektivt

Har du i tillegg tenkt på hvor lang tid du bruker når du skal trene på et treningssenter? Du skal gjerne ut i bilen, kjøre til treningsenteret og i tillegg skifte. Har du maks uflaks er alle tredemøllen opptatt og du må i tillegg stå å vente på de forskjellige treningsapparatene.

Finnes andre løsninger? Ja – du kan trene med strikker! Du kan trene hvor som helst, når som helst.

Trening med strikk kan være mer fordelaktig

I en studie fra NTNU kom de frem til følgende resultat. Sammenlignet med frivekter og maskiner er treningsstrikk billig, lett å ta med seg, og tar lite plass. Vi fant at forskjellene mellom strikk og manualer i det store bildet var små. Man kan fint bruke disse metodene om hverandre og forvente samme effekt. Dette gjør strikker godt egnet til å ta med når man er på farten og har begrenset tilgang på treningsfasiliteter, men likevel ønsker å vedlikeholde styrke og muskelmasse, for eksempel i ferier.

Strikker er også et godt alternativ til de som ikke ønsker å gå på treningssenter, men ønsker å trene hjemme, enten som del av et rehabiliteringsopplegg, eller som tyngre trening for å øke styrke og muskelmasse. Det fås i dag strikk med mange ulike grader av motstand, og ved å kombinere flere strikk kan selv de sterkeste øke sin styrke og muskelmasse.

Dette er ata

ata og deres produkter er et resultat av utvikling i den norske treningsbransjen. De brenner intenst for å gjøre verden til et bedre sted og mener de har funnet sin måte: Å inspirere til og gjøre trening mulig for folk flest. De har svettet, hoppet og kastet rundt på produktene for å sørge for at du blir best mulig rustet til å lykkes med det du driver med.

ata har brukt treningsutstyret selv og sammen med sine venner og kunder for å bli raskere, sterkere og generelt bedre forberedt på kommende utfordringer. Fordi ata har en ustoppelig lidenskap for aktivitet og bevegelse – og vil at du skal dyrke det samme – gjør de det de kan for at flest mulig kan henge med på trendene.

I nettbutikken til ata finner du treningsutstyr og annet tilbehør til treningen!

Det finnes ingen begrensninger

Som du nå skjønner kan du trene hele kroppen med strikker og forskjellige øvelser. Men det finnes enda flere fordeler ved å bruke strikker til trening. I øvelsene pull ups og chins kan du bruke strikken som belastning eller avlastning. Det er mange som sliter med å ta sin første pull ups, men med en strikk får du avlastning og du kan sannsynligvis utføre flere repetisjoner. Dette vil sannsynligvis gjøre at du raskere vil klare en pull ups på egenhånd. Ved ønske om belastning i øvelsen chins kan du feste strikken i noe tungt, slik at du da får motstand.

Med en treningsstrikk kan du altså utføre alle typer øvelser hjemme på lik linje som på et treningssenter og det er i tillegg utrolig mange fordeler.

Gode tips:

  • Det er en fordel å ha flere strikker med ulik motstand. Du vil trenge tyngre motstand i de forskjellige øvelsene. Målet er i tillegg progresjon og da er det en fordel å ha flere strikker liggende.
  • Det kan være en fordel å trene med t-shirt, da noen opplever at strikken kan gnage på huden i noen øvelser.
  • Tren som alltid de tyngre og krevende øvelsene først.
  • Man kan også kombinere flere strikker sammen for å få tyngre motstand eller til å forlenge strikkene.
  • For å gjøre øvelser med strikk tyngre kan du skifte til et tyngre strikk, kombinere flere strikk, eller ha litt mer strekk i strikken i startposisjonen.
  • Man kan feste strikken mange steder for å utføre de forskjellige treningsøvelsene. Gjerne i trappa, i en dør eller ute på terrassen.
  • Ta vare på strikken og du har strikken i lang lang tid.

Kilder:
Studie utført av: Av: Ronny Bergquist, stipendiat og Marius Steiro Fimland, professor, ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Les hele studien her: https://www.growkudos.com/publications/10.1515%25252Fhukin-2017-0137/reader