Hva påvirker din prestasjonsevne?

Både fysisk og psykisk medfødt anlegg har betydning for den idrettslige prestasjonsevnen. Anleggene er forskjellig fra individ til individ og vi alle er født forskjellig. Hvordan kan du påvirke din prestasjonsevne finner du ut av i denne artikkelen.

Vi er født med forskjellige evner og trening kan endre prestasjonene våre. Når man først kommer til tiden før konkurransen er kanskje ernæring noe av det viktigste man bør tenke på, mer om det lengre ned i artikkelen.

Presetasjonsevnen er avhengig av følgende:

  • Medfødt anlegg
  • Påvirkningeren har blitt utsatt for over lang tid, blant annet gjennom trening
  • Spontane påvirkninger, for eksempel i konkurranse

Egenskaper og ferdigheter

Vi har ulike egenskaper og ferdigheter fra fødsel av, og mange aspekter ved personligheten vår er stabile trekk. Men egenskaper eller evner kan utvikles gjennom blant annet vekst, modning, læring og trening.

Stort sett kan vi si at egenskapene er grunnlaget for ferdigheter, og at de normalt kommer til uttrykk når vi utfører ulike ferdigheter som for løping, spiller fotball eller hopper på trampoline. Som eksempel kommer egenskapen balanse til uttrykk når en holde seg på beina i et utfordrende terrengløp i nedoverbakke.

Det er egenskapenes utviklingsnivå og samspillet mellom de ulike egenskapene som utgjør grunnlaget for en utøvers ferdighet, og i stor grad også for hans eller hennes prestasjonsevne.

Slik påvirker du prestasjonen på konkurransedagen

Vi de evnene vi har, og gjennom trening kan vi forbedre disse ytterligere. I tillegg kan vi trene på det vi fra naturens side ikke er så gode på. Når konkurransen nærmer seg er all treningsjobben gjort, men du kan likevel påvirke prestasjonen din enda et par hakk ved å legge til rette for en god koststrategi.

Koststrategier som øker tilgjengeligheten av karbohydrater under arbeid, kan utsette utmattelse og øke prestasjonen. Disse strategiene inkluderer inntak av karbohydrater i perioder med mye trening, i siste uke og dagene før, i timene før, og under og etter trening og konkurranse.

Av forskjellige årsaker bør idrettsutøvere ha tilstrekkelig glykogenlagre for å kunne gjennomføre høyintensiv og langvarig trening med høy kvalitet og for å kunne prestere optimalt i konkurranser.

Optimalisering av glykogenlagrene i musklene og leveren er det primære målet i konkurranseforberedelsene hos mange idrettsutøvere. Karbohydratinntak i dagene før en konkurranse optimaliserer glykogenlagrene i musklene, mens inntak de siste timene før også bidrar til økt leverglykogen.

Maxim har riktig ernæring til deg som stiller store krav til egen prestasjon og treningshverdag. Alle produktene til Maxim er utviklet av spesialister i ernæring på bakgrunn av den nyeste forskning og trender i markedet.

Ernæringstips

Skal du ha en lengre økt på over 1 time, på medium eller hardere intensitet, bør man innta karbohydrater, mineraler og væske under treningen. 

Maxim gels og Maxim sportsdrikke inneholder multiple karbohydratkilder, som glukose og fruktose i ratio 2:1, som gir rask energi, øker prestasjon og fokus under treningen og reduserer risikoen for magevondt ved behov for økt inntak. 

Her kan du lese mer om kosttilskudd og kondisjonstrening fra Maxim.

Referanse:

Gjerset, A., Nilson, J., Helge, J.W., Enoksen, E., Raastad, R., Meen, H.D., Ommundsen, Y., Tønnesen, E., Frøyd, C., Johansen, E., Eriksrud, O., Giske, R., Pensgaard, A.M., Langberg, H., Kjær, M., Helge, E.W., Beyer, N. (2016). Idrettens treningslære. 

Garthe, I., Helle, C., Raastad, T., Rønsen, O., Sundgot-Borgen, J., Torstveit, M., Hemmersbach, P., Andersen, L., Norch-lohnsen, B., Blomhoff, R., Bjerkan, K., Holmlund, H., Drøpping, O. (2016). Idrettsernæring