Pia Seeberg2

Slik holder du på motivasjonen

Pia Seeberg deler sine tips til hvordan du holder på motivasjonen i det nye treningsåret, og hvordan du styrer unna de vanligste fellene.

Les også: Motivasjonstips til en fysisk aktiv livsstil

Nytt år betyr som kjent nye muligheter, og sjelden leser vi mer om hvordan en kan skape bedre rutiner, bli sprekere, slankere og sunnere. Livsstilsendring kan være vel og bra, men for mange blir dessverre endringen kortvarig.

Pia Seeberg er fysisk og mental trener, og blogger for Det Nye ShapeUp på Piaseeberg.no. Hun brenner for å spre treningsglede og motivere til aktivitet. Med det nye året liggende foran oss anbefaler hun å bruke tid på å finne dine grunner til hvorfor du ønsker å gjøre endringer.

– Én ting er å finne tilbake til rutinene og vanene du hadde før jul, en annen er å gjennomføre en varig livsstilsendring. Om dette er målet er du nødt til å bruke litt tid på å bli kjent med deg selv, og finne ut hvorfor du gjør som du gjør, og gjerne sitte igjen med noen gode, dyptgående grunner til hvorfor du ønsker å endre deg selv og oppnå noe nytt, sier Pia til trening.no, og legger til:

– Dette gir motivasjon, som i kombinasjon med disiplin gjør det lettere å gjennomføre endringer som varer, og som dermed blir til en del av den du er.

De vanligste feilene
Å starte det nye året med endring kan være lett når motivasjonen er på topp, men det også fort gjort å trå feil. For eksempel som å gå for hardt ut.

– Å gå hardt ut er sjeldent en god idé. Det frister kanskje etter noen uker med mye mat og lite bevegelse, men kan fort straffe seg i form av overspising, overtrening, du blir trøtt og sliter og mister motivasjonen, forklarer Pia.

Ikke minst gjør mange feil ved å inneha forventninger om at ting skal skje raskt når du går hardt ut.

– I praksis er det ikke så enkelt, og bare det i seg selv, følelsen av at du «gir masse, men får lite igjen», kan være demotiverende, fortsetter Pia.

Les også: – Sixpacken definerer deg ikke

Fokus og betydning
Livsstilsendring er som regel knyttet til å starte med trening og spise sunnere. Selv om kombinasjonen vil gi deg det beste resultatet, kan det kanskje føles overveldende å ta tak i. Pia forteller at hun prøver å lære sine kunder til å se på det hele som en morsom, utviklende prosess, der de med den riktige kunnskapen og veiledning får lov til å sette sammen sitt eget puslespill.

– Bevegelse og maten vi spiser henger så tett sammen at jeg synes du skal ha fokus på begge deler. Om du er rå på å tilpasse trening og kosthold til deg selv og din hverdag er det også langt større sannsynlighet for at det er noe du klarer å vedlikeholde i lengden, sier Pia.

Det betyr imidlertid ikke at det ikke kan være smart å fokusere på én ting når du jobber med trening og kosthold. Det ene påvirker det andre, og det kan være en fin måte å skape mestringsfølelse på, uten å måtte gjøre mange ting samtidig.

– Jeg råder ofte kunder til å tørre å ha fokus på kun én ting, eller én endring om du vil, innen trening og kosthold. Gjerne den tingen de føler har aller mest betydning. Ofte gjør dette prosessen enklere, og du ser at når du fikser denne tingen, og får på plass den ene gode vanen innen både trening og kosthold, så blir det lettere å gjøre andre gode valg også. Gjør det enkelt for deg selv, og ha fokus på noe som er viktig og krever fokus, men som samtidig er enkelt å forholde seg til, utdyper Pia avslutningsvis.

Les også: Hvordan «booste» motivasjonen?