Intervallene som gjør deg bedre

Intervallene som gjør deg bedre

Intervalltrening er en populær og effektiv treningsform. Her er øktene som vil få deg i toppform.

– Kortintervaller er viktige, særlig da du spisser formen og skal være i stand til å presse deg maksimalt, sier løpetrener Jack Waitz til Runner’s World.

Sammen med Runner’s World har han funnet frem til de intervalløktene som virkelig gir resultater. Du finner alle øktene her: Sjekk ut disse intervalløktene

Intervalltrening har man drevet systematisk helt siden 30-årene. Har du kommet deg opp på et visst nivå, og har kondisjon til å løpe 30-40 minutter uten pause, kan intervalltrening være nøkkelen til å bli en enda bedre løper.

Utrolige Zatopek
Det var i Tyskland det hele startet, og fysiologene forsket systematisk på treningsformen. En av de virkelig store løpelegendene som praktiserte treningsformen var Emil Zatopek (1922-2000), fra den gang Tsjekkoslovakia. Zatopek tapte ikke et eneste løp på over 10.000m i perioden 1948-1952, og satte kronen på verket da han i OL i 1952 vant både 5000m, 10000m og maraton.  En prestasjon som neppe kommer til å skje igjen.  Hans grusomme» intervalløkter er vel neppe for de leste; Over en to ukers periode, løp han 50x400m med ett minutts pause om morgenen, for å gjenta samme økt på kvelden. Det vil si ca. to timers effektiv løping i god fart hver dag, i to uker.

Les hele artikkelen og alle intervalltipsene på runnersworld.no.