Jenter klare til start

Hvordan komme i gang med treningen?

Halvparten av oss vil gjerne i form i 2017, men vet ikke hvordan man kommer i gang med treningen.

Les også: Slik kommer du i gang med treningen

Hele 96 prosent har ikke forberedt seg til hvordan de kommer i gang med treningen, eksempelvis ved å ta kontakt med en personlig trener, se treningsvideoer eller søke treningstips på nettet, viser en undersøkelse fra Jabra. Der kommer det også frem at de fleste er klar over at treningsveiledning er viktig, men at de ikke søker råd – verken fra fagfolk, venner eller familie.

Nær tre av fire sier de aldri har brukt personlig trener, og de som bruker treningssentre blir også mer kritiske til den tradisjonelle personlige treneren. Dette skyldes blant annet kostnadene på toppen av det månedlige treningsabonnementet. Den langsomme kroppsforvandlingen er også en faktor.

– Det er mange spennende tall i denne undersøkelsen, og det bekrefter at planlegging er viktig. Hva gjelder skepsis til å bruke penger på personlige trenere så synes jeg det er synd. Folk bruker gjerne penger på fysioterapeuter, massører, frisører, elektrikere og rørleggere, men blir fort skeptisk til å bruke mye penger på trening. Faktum er at om man ønsker personlig hjelp til noe så er det en investering, og for de aller fleste er dette en veldig verdifull investering, sier Fredrik Gyllensten, coach og personlig trener på Oslo Performance Center.

Fredrik-Gyllensten-profilbi

Fredrik Gyllensten

Sett av tid
Undersøkelsen viser også at mange foretrekker en enkel, skreddersydd personlig trening, og hver femte foretrekker å ta med en trener på farten. Eksempelvis i form av en smartmobil med en treningsapp som veileder.

– Det er veldig mye spennende som blir utviklet om dagen, og mye bruker jeg selv. Det er likevel viktig å poengtere at dette kun må brukes som et supplement, og ikke en erstatning for personlig treningsveiledning, mener Gyllensten.

– Hva er ditt råd til de som ikke vet hvordan de skal komme i gang med trening?
– Ta kontakt med en personlig trener eller andre som kan trening. Og planlegg treningen din ved å sette av spesifikk tid i kalenderen din, akkurat som du ville gjort med andre viktige avtaler, avslutter Gyllensten.

Les også: Tre økter alle har tid til