77309498-trening-i-romjulen

Den viktige starten

Tydelige, realistiske mål med en markert start og trening med familie og venner er blant rådene til Marcel da Cruz for å sikre en varig livsstilsendring i det nye året.

Les også: Er du klar for en livsstilsendring?

Vi har så vidt kommet i gang med det nye året, og fremdeles ligger et helt nytt år fremfor oss. Kanskje var et av dine nyttårsforsetter å bli sprekere, sunnere og flinkere til å trene. Med blanke ark og høy motivasjon er som regel ikke problemene knyttet til å komme i gang, men å skape varige endringer.

Enten du allerede er godt i gang med treningen, har tenkt til å starte eller bare lurer på hvordan du best kan holde på motivasjonen er det mange gode tips å hente fra eksperter og treningsbloggere. Vi har snakket med en håndfull av dem, og presenterer deres synspunkter i en artikkelserie de neste ukene.

Marcel Da Cruz

Marcel da Cruz

Først ut er Marcel da Cruz, MSc, idrettsvitenskap og helse, NLP Master Coach, og fagansvarlig på Magnat Center.

– Det er viktig å sette seg tydelige, realistiske mål med en markert start. Finn en aktivitet du liker, og allier deg med venner og familie. Bruk de som støttespillere, og del ønsker om endring med de så det blir lettere å få støtte om du møter hindringer på veien, sier da Cruz.

Treningseksperten peker også på viktigheten av å komme inn i et system som passer for deg, slik at endringen etter hvert forblir en vane.

– Det er ingen krise om ikke hver dag er perfekt så lenge du vet hvor du skal. Da er det bare å komme inn på det riktige sporet igjen. Det er starten som er viktigst, sett deg inn i de nye vanene i et system som passer for deg, og til slutt vil endringen forbli en vane. Hold fokus på det som bygger oppunder dine mål, ikke la negativt selvsnakk ta kontroll, fortsetter han.

Er du usikker på hva slags trening du bør drive med råder da Cruz å finne en aktivitet du både trives med, og som du kan dele med flere. Da vil man gjerne føle et positivt press om å møte opp ovenfor de andre i gruppa.

– Og den kan gjerne stimulere både styrke og kondisjon, som for eksempel ski, løp, crossfit/cross performance og PT-timer, avslutter han.

Les også: Slik holder du på motivasjonen