Oslo maraton gjør deg lykkeligere

Trening gir oss overskudd. Selv om denne kunnskapen er velkjent for de fleste av oss, sliter mange med å trene regelmessig.– Sett deg et mål for å holde motivasjonen oppe, anbefaler Oslo Maraton.

36 uker til en ny kropp: Del 1

Vi får utrolig mange spørsmål om treningsprogrammer, metoder og variasjoner. Dette har gjort at vi i denne serien vil presentere deg for et komplett opplegg som varer i 36 uker.

Heteslag

Heteslag er en tilstand med sterk økning i kroppstemperatur, som følge av at kroppens temperaturregulering ikke fungerer tilstrekkelig i varme omgivelser.

Dopingkontroll ved treningssentre

Treningssenterets medlemmer skal signere en standardavtale der senterets antidopingpolicy kommer fram. Medlemmene skal gjøres oppmerksom på treningssenterets holdning til doping, og de skal bli gjort kjent med at senteret har inngått avtale med Antidoping Norge.

10 000 deltakere på Spinningens dag

Mandag 7.april markerte Aktivitetsalliansen Verdens helsedag med arrangementet Spinningens dag. Dette var en dag der hvem som helst kunne teste spinning gratis på treningssentre over hele Norge.  Målet var å få enda flere i bevegelse, og resultatet var overveldende.

«Nye Linn»

Nå er det ca. 2,5 måneder siden jeg sist la ut en artikkel her på trening.no.  Siden da har mye skjedd, og tiden har gått veldig raskt. 

Knebøy og skadeforebygging hos løpere

Selv om beste praksis viser at eliteløperne ikke trener dype knebøy, er det likevel mange løpere som benytter seg av knebøyøvelsen. Formålet med knebøy og styrketrening er som oftest å bli sterkere, men styrketrening kan også gi en god skadeforebyggende effekt – så hvordan bør en løper utføre knebøy med tanke på skadeforebygging?