Slik former du kroppen

«Slik former du kroppen er boken vi selv skulle ønske vi hadde lest da vi begynte å interessere oss for trening og kosthold.» Det skriver Silje Bjørnstad og Susanne Soydan i forordet på deres nye bok.

– Susanne og jeg har begge jobbet med online coaching i mange år, og da hovedsakelig med jenter og kvinner. Mange av disse har som mål å stramme opp kroppen og komme i bedre form. For noen betyr det mindre midje, bredere rygg, større rumpe eller lår. Da er det hovedsakelig styrketrening som er metoden for å nå de målene. Mer definert muskulatur og mindre fettprosent, sier Silje.

Har du noe du lurer på om styrketrening og/eller kosthold? Still spørsmål til Silje og Susanne her. De svarer i nettmøte 10. april…

Gjennom coachingen opplevde Silje og Susanne at de fikk mange av de samme spørsmålene fra sine kunder. Ikke bare de samme spørsmålene, men også de samme utfordringene. Mange av jentene hadde god kontroll på styrketreningen, og trengte kun veiledning på kosthold.
– Vi så at mange likevel opplevde stagnasjon i treningen, og vi vet at en stor grunn til det er fordi mange er redd for å spise nok. For å bygge muskulatur må man ha drivstoff i kroppen. Styrketrening og kosthold henger tett sammen, sier Silje.
– Vi ønsket å samle alle svarene våre i en bok, slik at vi kunne gi en oppskrift som vi mener er helseforsvarlig. Vi vet at mange kan bli forstyrret med både trening og kosthold hvis det blir for mye av det gode, men det å ha fokus på å trene styrke og spise nok mat er ikke bare fordelaktig med tanke på psyken. Det har mange andre helsegevinster også, understreker Silje.

«Mediene ønsker overskrifter som selger»
Susanne og Silje mener det florerer av myter og feilaktig informasjon på hvordan du former og strammer opp kroppen. Både i treningsprogrammer og dietter som presenteres i ulike medier. I et eget avsnitt tar de opp hvordan du skal være kildekritisk til det som skrives.
– Ofte presenteres enkeltstudier på en ukritisk måte, og resultatene blir tatt ut av sammenhengen, sier Silje.
– Vi ønsker med boken å gjøre den kunnskapen vi har tilegnet oss tilgjengelig for alle. Vi mener absolutt ikke at alle skal trene for å forme kroppen, det er ikke derfor vi har skrevet denne boken. Boken er en sunn oppskrift på det som vi vet mange har som mål. Dette er en bok for både de som ønsker å forme kroppen og de som vil få bedre helse. De to henger sammen. Det er i dag litt tabubelagt å si at man former kroppen, men hvis det gjør at du får bedre helse, så mener vi at det er helt greit. I boken vår skriver vi ikke bare om styrketrening og kosthold. Vi skriver også om det å ha motivasjon og sette seg mål, og oppleve treningsglede og glede ved å spise nok mat, sier Silje.

Både styrke og kosthold
Boka starter med en forklaring på at det ikke bare er styrketrening og kosthold som gir resultater. Man må også være konsekvent og tålmodig over tid. Deretter går boka over i en styrkedel med program både for nybegynneren og den viderekommende, samt atletisk fysikk. Det er Susanne som står for innholdet i styrkedelen av boka. Hun er utdannet naprapat, personlig trener og gruppetreningsinstruktør.
I kostholdsdelen kan du lese om hvordan man kan bruke ulike matvarer, og naturligvis inspirerende oppskrifter. Forfatterne presiserer at man ikke trenger dyre kosttilskudd, men å ha et avslappet forhold til godt kosthold.
– Vi er opptatt av at jenter ikke skal henge seg opp i vekt og antall kalorier, men heller bruke resultater i treningen som et mål på at det går fremover, sier Silje. Hun står bak innholdet om kosthold. Hun er ernæringsfaglig rådgiver, personlig trener og journalist, og har bachelorgrad i medier og kommunikasjon og i ernæring.

Lettlest og inspirerende
Trening.no har lest boken, og vårt inntrykk er at den gir en god oversikt på hvordan du kan gjennomføre styrketreningen din og legge opp kostholdet. Tittelen på boken appellerer nok mest til jenter og kvinner som ønsker å komme i bedre form, men boken er også for gutter og menn som vil lære mer om en sunn livsstil.
Boken gir en meget god fremstilling av ulike styrkeøvelser, og eksempler på programmer for både nybegynner og erfaren. Du får også komplette dagsmenyer som du kan bruke i ditt kosthold.
Vi synes også det er bra at boken tar opp ulike måter å sette seg mål og hvordan motivere seg for å nå disse målene, og ikke minst at treningen skal være lystbetont.
Absolutt en bok for deg som ønsker å starte med styrketrening, komme i bedre form, eller utvikle den treningen du allerede er i gang med.