Styrketrening for syklister

Styrketrening er et mye diskutert tema blant mosjonister, forskere, trenere og utøvere. Noen mener det forbedrer prestasjonen, mens andre mener det er bortkastet tid.

Styrketrening for løpere – hvorfor og hvordan

Våren er i anmarsj, og årets store løpekonkurranser nærmer seg, enten du har trent målbevisst gjennom hele vinteren, eller akkurat har tatt fram løpeskoene og begynt treninga. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor det kan være gunstig å kombinere løpetreninga med styrketrening.

6 måneder til sommerkroppen: del 4

Styrketreningen skal igjen utføres minimum 3 dager i uken. Til forskjell fra tidligere legges det nå inn noen nye varianter i treningen, både i styrke og kondisjonstreningen.

Kjære løper

Utholdenhetsidrett er i vinden som aldri før. Langrenn, sykkel og løping er de mest populære aktivitetene. Her får du et styrkeprogram til deg som vil løpe raskere.

Veien mot en perfekt knebøy

Knebøy har blitt den nye folkeøvelsen, noe Crossfit i stor grad har bidratt med. Hva mener jeg om knebøy? Skal alle gjøre den? Er en perfekt knebøy det samme for Ola, som for Kari? Se knebøyguiden min og finn ut hvilke øvelser du kan gjøre for å få en bedre knebøy.

Ta tilbake kontrollen over rumpa!

Kontroll over rumpa høres kanskje noe rart ut. Det er vel ikke noe problem? Vel, lav aktivering og kontroll over setemusklene er et meget vanlig fenomen og problem i dagens samfunn.

Bør du trene musklene etter fibertype?

Mange trener i dag de forskjellige musklene i kroppen likt til tross for at de er ulikt oppbygd. En hypotese går ut på å la fibertypesammensetningen i musklene bestemme hvordan du bør styre treningen. Men har dette noe for seg?

Glem serier og repetisjoner – test EDT!

I treningsprogrammer står det et gitt antall serier og repetisjoner som skal utføres. Dette gjør det enkelt å forholde seg til hva som skal gjøres i økten samtidig som det sikrer at man har kontroll på volumet (hvor stor mengde arbeid som blir utført).

Er det en grunn til at resultatene ikke kommer?

Tenk deg at all treningen og all innsatsen du legger ned ville gitt deg de resultatene du ønsker. Tenk deg at hver gang du holdt deg til det sunne kostholdet så gikk du ned i vekt og ble merkbart sunnere. Tenk deg at hver gang du gikk fra trening kunne du merke resultatene umiddelbart. Ville ikke det vært deilig?