Styrketrening forebygger bukfedme

En ny studie viser at styrketrening kan forebygge både økning av fett generelt og bukfedme hos overvektige og fete kvinner - selv om kvinnene ikke gjør noen kostholdsendringer.

«Turkish get-up» – den mest funksjonelle styrkeøvelsen

Den siste tiden har styrkeøvelsen ved navn turkish get-up fanget min oppmerksomhet. Denne øvelsen er svært populær i crossfit-miljøet, men flere kvinner og menn på vanlige treningssentre begynner også å få øyne opp for denne øvelsen. Når du er ferdig med å lese dette skal du ha forstått hvilke muskelgrupper som stimuleres, hva som skiller denne øvelsen fra knebøy og markløft, og tenke deg om hvilke hverdagsaktiviteter du gjør som kan styrkes ved hjelp av denne øvelsen.

Månedens slyngeøvelse

JUNGLE SPORTS starter nå en månedlig konkurranse i samarbeid med trening.no. Ta et bilde av en utført slyngeøvelse og vinn flotte månedspremier.

Trener du ikke rumpa?

Det siste året har setemuskulaturen fått mer og mer oppmerksomhet i media. Her er det som regel spreke damer med en snerten stuss som blir fremvist på bilder. Men er det slik at rumpetrening kun er forbeholdt damene og hvorfor bør vi trene rumpa? 

Sterk rygg på 10 minutter

De beste ryggøvelsene overrasker gjerne selv de som har trent en stund. I boka Frisk Rygg viser vi alt fra enkle basis-øvelser til tung styrketrening. Finn ut om det er styrkeøvelser du bør gjøre for å bli kvitt plager fra ryggen og hvilke øvelser du i så fall bør gjøre. 

Styrketrening med strikk

Her er et styrketreningsprogram for hele kroppen med strikk.  Perfekt for deg som ikke har tilgang til treningssenter.

Dette gir best effekt på rumpa

Forskere har sammenlignet knebøy og enfots-knebøy på stabils vs.ustabilt underlag for å undersøke hvilken øvelse som gir best effekt på rumpa.

Er planken egentlig så god?

Coretrening og planken er velkjente mantra innen magemuskeltrening. Men er dette en god øvelse? Er den bedre enn andre øvelser for magemusklene, for eksempel situps? 

Trening av korsryggen

Smerter i korsryggen er en tilstand som de fleste av oss vil oppleve i løpet av livet.  Her presenteres enkle øvelser som du kan gjennomføre for å forebygge og redusere smertene.

Mer muskler uten tunge vekter

Styrketrening med en lavere intensitet men med flere repetisjoner kan være like effektivt for å øke muskelmassen som det å løfte med tunge vekter.

Varierte mageøvelser

Vår og sommer nærmer seg.  Det gjør at mange intensiverer magetreningen sin.  Her presenteres et utvalg av mageøvelser for deg som vil ha variasjon.

Styrketrening for mer muskler – hvordan trene?

«Strong is the new skinny» karakteriserer ønsket til mange som styrketrener i dag.  Denne endringen i kroppsideal har medført en stor interesse fra både menn og kvinner om hvordan trene for å legge på seg muskler.  Her vil vi gi deg noen tips som kan hjelpe deg.

Trenger vi styrketrening for å gå på ski?


Langrenn er Norges nasjonalidrett, og stadig flere kaster seg på en popularitetsbølge med ski og staver. Det er mange sterke meninger om hvilken plass styrketrening kan ha for å bedre prestasjonsevnen.
Her er et kort sammendrag av noen råd som går igjen i oppdatert litteratur og praksis.

Bli sterk med benkpress!

Personer som skal øke styrken sin i benkpress må øke løftehastigheten sin. Men på hvilken måte er det lurest å gjøre det på?

Vektregulering med styrketrening

Er det noen sammenheng mellom personer som trener med vekter og forekomst av overvekt?  En stor amerikansk studie med over 5000 forsøkspersoner har undersøkt dette.