Styrketrening for løpere – hvorfor og hvordan

Våren er i anmarsj, og årets store løpekonkurranser nærmer seg, enten du har trent målbevisst gjennom hele vinteren, eller akkurat har tatt fram løpeskoene og begynt treninga. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvorfor det kan være gunstig å kombinere løpetreninga med styrketrening.

6 måneder til sommerkroppen: del 4

Styrketreningen skal igjen utføres minimum 3 dager i uken. Til forskjell fra tidligere legges det nå inn noen nye varianter i treningen, både i styrke og kondisjonstreningen.

Kjære løper

Utholdenhetsidrett er i vinden som aldri før. Langrenn, sykkel og løping er de mest populære aktivitetene. Her får du et styrkeprogram til deg som vil løpe raskere.

Tren uansett når og hvor!

Med disse 3 øvelsene finnes det ingen unnskyldninger for å ikke trene. Øvelsene kan du gjøre hvor som helst og når som helst.

Veien mot en perfekt knebøy

Knebøy har blitt den nye folkeøvelsen, noe Crossfit i stor grad har bidratt med. Hva mener jeg om knebøy? Skal alle gjøre den? Er en perfekt knebøy det samme for Ola, som for Kari? Se knebøyguiden min og finn ut hvilke øvelser du kan gjøre for å få en bedre knebøy.

Ta tilbake kontrollen over rumpa!

Kontroll over rumpa høres kanskje noe rart ut. Det er vel ikke noe problem? Vel, lav aktivering og kontroll over setemusklene er et meget vanlig fenomen og problem i dagens samfunn.

Bør du trene musklene etter fibertype?

Mange trener i dag de forskjellige musklene i kroppen likt til tross for at de er ulikt oppbygd. En hypotese går ut på å la fibertypesammensetningen i musklene bestemme hvordan du bør styre treningen. Men har dette noe for seg?