Veien mot en perfekt knebøy

Knebøy har blitt den nye folkeøvelsen, noe Crossfit i stor grad har bidratt med. Hva mener jeg om knebøy? Skal alle gjøre den? Er en perfekt knebøy det samme for Ola, som for Kari? Se knebøyguiden min og finn ut hvilke øvelser du kan gjøre for å få en bedre knebøy.

Ta tilbake kontrollen over rumpa!

Kontroll over rumpa høres kanskje noe rart ut. Det er vel ikke noe problem? Vel, lav aktivering og kontroll over setemusklene er et meget vanlig fenomen og problem i dagens samfunn.

Bør du trene musklene etter fibertype?

Mange trener i dag de forskjellige musklene i kroppen likt til tross for at de er ulikt oppbygd. En hypotese går ut på å la fibertypesammensetningen i musklene bestemme hvordan du bør styre treningen. Men har dette noe for seg?

Glem serier og repetisjoner – test EDT!

I treningsprogrammer står det et gitt antall serier og repetisjoner som skal utføres. Dette gjør det enkelt å forholde seg til hva som skal gjøres i økten samtidig som det sikrer at man har kontroll på volumet (hvor stor mengde arbeid som blir utført).

Er det en grunn til at resultatene ikke kommer?

Tenk deg at all treningen og all innsatsen du legger ned ville gitt deg de resultatene du ønsker. Tenk deg at hver gang du holdt deg til det sunne kostholdet så gikk du ned i vekt og ble merkbart sunnere. Tenk deg at hver gang du gikk fra trening kunne du merke resultatene umiddelbart. Ville ikke det vært deilig?

Parøvelser for magemusklene

Finn motivasjon til magetrening og tren sammen med en partner!  Her presenteres enkle øvelser du kan gjøre med kjæresten eller en venn.

Månedens slyngeøvelse

JUNGLE SPORTS starter nå en månedlig konkurranse i samarbeid med trening.no. Ta et bilde av en utført slyngeøvelse og vinn flotte månedspremier.

Trener du ikke rumpa?

Det siste året har setemuskulaturen fått mer og mer oppmerksomhet i media. Her er det som regel spreke damer med en snerten stuss som blir fremvist på bilder. Men er det slik at rumpetrening kun er forbeholdt damene og hvorfor bør vi trene rumpa? 

Ryggtrening med strikk

Strikk er et artig treningsredskap, og det kan faktisk brukes til mer enn bare «ferietrening». I denne artikkelen viser vi deg fem gode strikkøvelser spesielt med tanke på å styrke muskler som er viktige for en frisk rygg. I boka Frisk Rygg har vi gjort et poeng av at du kan trene ryggen med det utstyret du har tilgjengelig. Selv om du er helt uten utstyr, kan du fremdeles gjøre god ryggtrening (se grunnprogrammet «Sterk rygg på 10 minutter»).