langrennsillustrasjon

Slik takler du overgangen til snø

Endelig er snøen her, men etter en lang barmarkperiode kan det være uvant å trene på ski igjen. Slik takler du overgangsperioden best.

Les også: Fokus på overskudd

– For det første er det viktig å påpeke at det ikke er farlig å gå på ski. Har du vært flink til å bruke rulleskiene litt i sommer og høst, tar det ikke lang tid å tilvenne seg skigåingen, innleder sportssjef og langrennstrener på NTG Geilo, Øyvind Olstad.

Det er likevel en kjensgjerning at overgangen fra barmark til snø kan være en utfordring for mange. Forholdene er som regel variable i starten av sesongen, og det er lett å bli overivrig når den første snøen faller. Da er det greit å ha noen huskeregler i oppstarten.

– Jeg anbefaler litt kortere turer med fokus på teknikk. Legg inn bolker hvor du går uten staver, og få gjerne noen til å se på teknikken din etter noen økter slik at du kan justere før det setter seg feil. Det er lurt å ha variasjon på terreng, fart og varighet i oppstarten. Dette gjelder ellers også, men er ekstra viktig i overgangsperioden, fortsetter Olstad.

Oppsøk lett terreng
Den vanligste fellen i overgangen til trening på snø er å bli overivrig, mener Olstad. Han peker på at mange går i tøffe løyper med halvhardt eller stort tempo, har mye start og stopp i treningen og får lite kontinuitet på øktene.

– Varierte langturer med teknisk fokus og lengre intervaller og distanser bør ha hovedfokus på de første skiøktene. Det kan være lurt å oppsøke ganske lett terreng på en del av øktene, og også å legge inn noe løp etter skiturene for å unngå å bli tung i muskulaturen, sier Olstad.

Les også: Hurtighetstrening uten mening

Øyvind Olstad

Øyvind Olstad

Viktig kombinasjon

Hvor lang tilvenningsfase du trenger er selvsagt svært individuelt, og avhenger av nivå, ambisjoner og tilgang på snø.

– En eliteløper går jevnlig på ski og trenger ikke særlig lang tilvenningsperiode. En mosjonist bør bruke de første to-fire ukene på snø til tilvenning, og heller ha de tøffeste øktene på barmark, råder Olstad.

Nettopp kombinasjonen av økter på snø og barmark kan være en suksessfaktor. Både for å takle overgangsfasen godt, og for å lykkes i vinterens konkurranser. Olstad anbefaler langturer med teknisk fokus på ski og tøffe hardøkter på beina en liten periode til.

– Elghufsintervaller kan du gjerne holde på med litt til. Det er super kondisjonstrening, og smart å ha jevnlige løpsøkter gjennom vinteren. Både for å ha variasjon i treningen, men også for å gjøre overgangen til våren mer smidig med mindre risiko for skader, sier han avslutningsvis.

Les også: Umiddelbar respons