astrid-uhrenholdt-jacobsen

Slik blir du konkurranseklar

Astrid Uhrenholdt Jacobsen forteller hvordan hun endrer treningen når konkurransesesongen starter på Beitostølen i morgen.

Les også: Slik takler du overgangen til snø

Etter en lang treningsvår, -sommer og -høst går startskuddet for langrennssesongen på Beitostølen i morgen. Det betyr også et skifte i treningsfokuset for våre beste skiløpere, som til nå har trent mye og tøft siden snøen forsvant i fjor vår. Med konkurranser hver helg forteller landslagsløper Astrid Uhrenholdt Jacobsen at det i stor grad handler om å finne overskuddet, men at det er viktig å skille mellom viktige og mindre viktige renn.

– Det er ganske stor forskjell på rennene på Beitostølen og de viktigste konkurransene senere i sesongen. Skulle jeg ha forberedt meg 100 % til alle konkurranser nå som vi konkurrerer så mye, hadde formen blitt borte ganske fort, forklarer Uhrenholdt Jacobsen til trening.no.

Planlegg konkurransesongen
Derfor forsøker 29-åringen å opprettholde noe av «normalen» i treningen mellom slagene. Mandag til onsdag ligner mye på det hun gjør om sommeren, torsdag er ofte reisedag, mens fredag går til konkurranseforberedelser til helgens renn. Det er først foran Tour de Ski og VM at Uhrenholdt Jacobsen slipper litt ekstra opp på treningen.

– Min erfaring er at den skikkelige toppformen klarer jeg bare å holde i tre uker. Hvis jeg når en semi-topp i Tour de Ski og klarer å begrense meg i etterkant, får jeg en god treningsperiode før jeg når den skikkelig toppen i VM, fortsetter hun.

– Du må altså tørre å trene litt mellom slagene selv om det er konkurransesesong?
– Ja, og det er også lurt å ha lagt en god plan før konkurransesesongen. Samtidig kan det skje uforutsette ting, og da vinner du på å være fleksibel. For eksempel kunne ikke jeg reist til Oslo nå, hvor det eneste jeg kan gjøre er å løpe, og forsøkt å opprettholde samme mengde som jeg hadde planlagt hvis jeg kunne gått på ski, minner Uhrenholdt Jacobsen om.

Les også: Fokus på overskudd

Selve formtoppingsformelen kan være ulik fra person til person, men for Heming-løperen handler det om å ikke gi seg selv for mange hviledager og samtidig kutte mye på mengde og belastning.

– Jeg har ganske mange dager med veldig lav belastning. Det kan være én time lett trening, kanskje bare hurtighet eller styrke. De tingene som fyrer opp muskulaturen, men som gjør at jeg aldri er i nærheten av å bli sliten, sier Uhrenholdt Jacobsen.

Sterkere i beina – bedre i staking
Den doble verdensmesteren er spent før sesongstart, og føler hun har forberedt seg godt. Blant annet har hun tatt tak i beinstyrken for å bli bedre til å stake.

– Jeg har trent en del mer styrke på beina. Det høres kanskje rart ut, men jeg fant ut i fjor at akilleshælen min i staking var beinstyrke, og det er i stor grad et beinarbeid, påpeker Uhrenholdt Jacobsen.

– Har styrketrening på beina blitt mer akseptert og vanlig i langrennsmiljøet?
– Veldig mange har vært redde for det, og jeg har for så vidt brukt veldig lang tid på å venne meg til det for at det ikke skal bli for stor totalbelastning. Så det handler om at man må bli sterk nok til å tåle det, minner Uhrenholdt Jacobsen om.

Landslagsløperen har også en klar oppfordring til de som har planer om å trene på ski i vinter, med henvisning til det tidlige skiføret som plutselig forsvant i lavereliggende strøk.

– Sånn som vinteren har vært de siste årene må man utnytte forholdene med en gang de er gode. Det er da du får trent best på ski, og det er også da det er morsomt. Så kan man heller unne seg en roligere periode eller fokusere på andre ting når mildværet kommer, sier Uhrenholdt Jacobsen avslutningsvis.

Les også: Slik topper du formen