therese-johaug

Johaugs høsttreningstips

Therese Johaug slår et slag for barmarkstrening, advarer mot det tidlige kunstsnøjaget og deler sine tips for en vellykket treningshøst.

Les også: Slik motiverer du deg i høstmørket

Therese Johaug og resten av skijentene har nettopp gjennomført en tøff elghufsintervall under landslagets kapasitetssamling på Kvitfjell. Ikke rart fjorårets verdenscupvinner smiler bredt etter å ha regelrett knust de andre jentene på laget.

– Den perfekte treningsøkta må være elghufsintervall, type 5×4 minutter i motbakke. Gjerne utover høsten når det nærmer seg sesong og begynner å bli kaldt. Da kan du ta deg en varm dusj etterpå, kose deg og slappe av og kjenne på følelsen av å ha tatt ut alt, sier Johaug til trening.no, etter å ha gjort nettopp det.

Viktig intensitetsstyring
Den blide 28-åringen melder om solid form snaue to måneder før sesongstarten på Beitostølen, men først venter en tøff treningshøst.

– Det viktigste nå er å få kvalitet på de harde øktene. Jeg må passe på å få nok restitusjon og hvile, og samtidig være veldig bevisst på intensiteten mellom rolig og hardt, fortsetter Johaug.

– Er det intensitetsstyringen som er den største fella å gå i om høsten?

– Jeg tror at den største fella er at det går bra på hardøkter, du går litt for fort på langturer og blir med på litt for mye utenomsportslige aktiviteter. Da er det fort gjort å gå på smellen, minner Johaug om.

Kvalitet i fokus
En annen høstutfordring er å takle forholdene været gir. Johaug minner om at kvalitet alltid bør stå i fokus, og at det gjelder å være fleksibel dersom forholdene tilsier noe annet enn det du i utgangspunktet har på planen.

– Om det regner og er fullt av blader på asfalten er det i hvert fall ikke vits å gå rulleski skøyting. Da ville jeg heller tatt på meg joggesko og hodelykt og gått ut for å løpe, så får du i hvert fall kvalitet på det du gjør, sier hun.

Les også: Derfor er myra skiløpernes beste venn

Johaug slår også et slag for barmarkstreningen, og fraråder ivrige skiløpere å oppsøke den tidligste kunstsnøen. Selv prioriterer hun heller kvalitet på barmark, og går gjerne en staketur på rulleski innover Sørkedalen fremfor å reise etter kunstsnøen.

– Min mening er at du overhode ikke trenger å jage kunstsnøen så tidlig. Du kommer deg alltids på ski etter hvert, og barmarkstreningen er fantastisk bra trening. Selv er jeg veldig glad for å få en barmarkperiode når vi kommer hjem fra Val Senales. Jeg føler det er vanvittig bra trening, i forhold til å gå i kø i en løype på 1 km hvor du bare blir mer stinn i kroppen, sier hun, og legger til:

– Samtidig er det bra at folk er interessert i å komme seg på ski, men det er ikke nødvendigvis det som må til for å gå fort på ski.

Et fristed
For en som har idretten og trening som fulltidsjobb skulle en kanskje tro at det enkelte ganger var befriende med litt fri, men den gang ei. Johaug forteller at hun opplever trening som en arena for avkobling, og ikke minst et sted hvor hun samler ny energi. Den friske lufta kan hjelpe for å få samlet tankene.

– Jeg føler treningen er som en friplass. Det er veldig godt å bare komme seg ut i skogen, naturen og været og samle energi. Det er ofte jeg kan være sliten når jeg drar ut, mens energinivået er i en helt annen liga når jeg kommer inn igjen, sier hun.

Frihetsfølelsen er en følelse hun gjerne deler med flere. Johaugs råd til de som ønsker å begynne å trene er rett og slett å bestemme seg for det.

– Jeg tror det viktigste er at du må bestemme deg for det. Gjør gjerne avtaler med venner og venninner for å gjøre det lettere å komme seg ut, avslutter hun.

Les også: Tre gode ski-høstøkter