http://www.dreamstime.com/stock-image-sports-woman-drinking-water-her-workout-image30555691

Vann virker slankende

Studie viser at inntak av vann før hvert måltid kan bidra til vektreduksjon.
I en studie fra august 2010 utført av American Chemical Society (ACS), deltok 48 personer i alderen 55-75 år.

Forsøkspersonene ble delt i to grupper. Begge gruppene inntok en lavkaloridiett. Forskjellen på forsøksgruppene var at den ene gruppen inntok ca. 0,5 liter vann før hvert måltid. Den andre gruppen drakk ikke vann før inntak av måltidene.

Vanndrikkerne i forsøket drakk 4,7 desiliter i forkant av tre måltider daglig. Det gjorde de over en periode på 12 uker, samtidig som de inntok kaloriknapp kost.

 

«People should drink more water and less sugary, high-calorie drinks. It’s a simple way to facilitate weight management.”

 

Sju mot fem kilo
I snitt rant sju kilo av gruppen som drakk vann før måltidene i løpet av de tre månedene studien varte, mens personene i kontrollgruppen, som ikke drakk vann før de spiste, gikk ned rundt fem kilo.

Studien er sine svakheter, men er likevel interessant. Det er verdt å bemerke seg at man må innta færre kalorier enn man forbruker både for å få effekt av «vanndietten» og for i det hele tatt å gå ned i vekt.

Viktig å vite

At du får i deg nok væske – enten du skal trene eller ei, er veldig viktig for generell til spesifikk prestasjon og helse. Det finnes ingen klare etablerte sannheter om hvor mye væske du skal drikke hver dag, men generelle anbefalinger lyder på 2-3 liter vann pr. dag for gjennomsnittspersonen. For deg som trener (med høy belastning uavhengig av treningsform) er væskeinntaket ekstra viktig. Dersom du delvis er dehydrert vil prestasjonen reduseres og sjansen for prestasjonsnedsettende tilstander som hodepine øker. Vi får ikke bare væske gjennom det vi drikker, men også gjennom mat og fortrinnsvis frukt og grønnsaker.

Vær også klar over at det er mulig å drikke for mye vann(det krever store mengder) og at vannforgiftning kan oppstå. Tilstanden kalles også hjerneødem. Dette kan oppstå nå man på grunn av overdrevent inntak av vann, får en underbalanse av viktige stoffer som elektrolytter, magnesium og kalsium.
Referanse:
(1) American Chemical Society: Clinical trial confirms effectiveness of simple appetite control method –

 Artikkelen er levert i samarbeid med Akademiet For Personlig Trening.