julemiddag

Møt julematen med god samvittighet

Desember måned er i gang. Vi nærmer oss julen med stormskritt. Det meste med høytiden forbinder vi med kos og hygge, men mange forbanner seg over at kroppsvekten stiger som følge av at kosen kanskje sklir litt ut. Kan færre, men større måltider løse noe av problemet?

 

Du trenger ikke gå opp i vekt julen
Kanskje er erfaringen din at du alltid går opp i julen. Kanskje gruer du deg litt til tiden vi nå går inn i og skulle ønske du kunne slippe unna alle julebordene og alt maset? Kanskje trives du godt med alt som følger med julen og synes det er helt greit at du veier litt mer i desember enn ellers i året. Uansett hvem du er og hva slags utgangspunkt du har: du trenger ikke å gå opp i vekt i julen.

Istedenfor å spise mange små måltider utover hele dagen spiser man ved periodisk faste færre, men større måltider. Ved periodisk faste spiser man normalt sett heller ikke frokost, men første måltid lengre ut på dagen. Anbefalt faste er 14-16 timer pr. dag hvilket betyr at du har et 8-10 timers «spisevindu» hvor all maten skal inntas. Dette er anbefalinger basert på den svenske ernæringsfysiologen Martin Berkhan som driver nettsiden leangains.com. I praksis betyr det at du for eksempel kan spise første måltid kl. 12.00. Andre måltid kan for eksempel være kl. 16.00 og et tredje måltid være spist kl. 20.00.

Hvem passer det for?
Noen mennesker trives best med å spise store måltider når de først spiser. Noen trives ikke med å spise frokost på morgenen. Noen synes mat om morgenen er stress. Noen tilhører alle kategorier. For disse gruppene mennesker kan periodisk faste anbefales. Også mennesker som er vant med frokost har erfaringsmessig ofte likt å spise etter en annen rytme etter tilvenning.

Ved periodisk faste spiser du normalt mat slik du vanligvis gjør, men stykket opp litt annerledes i frekvens og mengde.

 

Passer flott med et vanlig sosialt liv
Synes du en måte å spise på som beskrevet over høres litt utradisjonell ut? Bryter det med ting du har hørt før? Sannsynligvis, ja.  Det er en rekke myter som i senere år gang på gang har blitt avkreftet.

En fordel med denne tilnærmingen er at alle måltidene du spiser er i sosiale settinger: Lunsj, middag, og sen middag/julemiddag/kveldsmat. Ikke alle bryr seg så mye om dette, men i praksis betyr det at du kan spise lunsj med de du studerer med/jobber med/trener med, du kan spise middag med familie/venner/andre, og det samme ved dagens siste måltid avhengig av hvordan dagen din ser ut.

 

Å kose seg i julen er helt greit
I dagens samfunn er vi veldig opptatt av at vi skal kose oss. Og når vi skal kose oss er det ofte synonymt med at vi spiser ting som ikke alltid er sunt. Å kose seg i julen er selvsagt helt ok! Ingen vanlige mosjonister trenger eller nødvendigvis bør holde seg fullstendig unna alt av kaker, is og julebakst i julen. Selvsagt skal du også kunne unne deg slikt. Utfordringen kommer først dersom dette sklir ut og det blir alt for store mengder, altfor ofte. Da vil det fort merkes på kroppen.

Klarer du å ha et «gi og ta» forhold til kosthold kan du unne deg julekaker og desserter enklere. Det vil si: dersom du vet at du skal spise dessert kan du prøve å holde igjen litt på mengden mat i hovedmåltidet slik at nettopp resultat i kaloriinntaket er temmelig likt som hvis du bare spiste en stor julemiddag. Det viktigste for at du skal unngå å øke fettprosenten i julen er at du sørger for en balanse i kaloriforbruk og kaloriinntak.

Julemat som ribbe, pinnekjøtt, kalkun, reinsdyrstek m.m er ikke nødvendigvis usunn mat. Ja visst inneholder en del av maten mer fett og salt enn du kanskje spiser fra før. Hva så? Hva med de som spiser etter lavkarbo-prinsipper ellers? For de er julematen nærmest som «just another day at the office». Å spise mer fett en dagens etablerte anbefalinger er ikke nødvendigvis noe problem i det hele tatt. Mange får det til å fungere utmerket og trives godt med et slikt kosthold.

Tilbehøret som medisterkaker, julepølser, sauser m.m er ikke alltid de heldigste matvarene, men inntaket av dette tilhører hos de aller fleste sjeldenhetene og kan inntas med god samvittighet.
Begynn nå
I og med at et helt nytt spisemønster krever tilvenning er det smart å begynne allerede nå. Har du gått fra å spise frokost og spise hver andre time til å spise sjeldnere vil dette ofte merkes de første dagene eller ukene. Erfaring tilsier at de aller fleste venner seg til et nytt spisemønster svært kvikt og stort sett alltid innen en to ukers periode. Du vil ikke lenger bli sulten på morgenen og sulthormoner som ghrelin tilpasser seg din nye måltidsfrekvens. Begynner du nå vil du venne deg til dette i god tid og kunne nyte store, deilige julemåltider med god samvittighet. Hvem vet – kanskje er det en tilnærming til kosthold som du ønsker å fortsette med også i etterkant?

 

Med ønske om en jul full av glede og masse god mat!

 Artikkelen er levet i samarbeid med Akademiet For Personlig Trening.