Hei :-)
Jeg er ei jente på snart 18 år, som aldri har trent før. Har liksom aldri hatt interessen for det, men nå føler jeg at jeg er klar for en endring! Motivasjonen min er at jeg skal se bra ut til kjæresten kommer hjem fra militæret (han drar om 4 dager og blir borte i ca. 10 måneder).
Jeg er 168 cm og veier 68 kg, som tilsvarer en BMI på akkurat innenfor normalvekt (24,1). Jeg har ikke noe mål for hvor mange kilo jeg vil ta av, vil heller stramme opp kroppen og generelt bli sunnere uten å tenke på kg.
Jeg leser side opp og side ned med tips om hvordan man skal trene og hva man skal trene, men må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva markløft, bicepscurls og legcurls er for noe. I tillegg bor jeg hjemme og må dermed føye meg etter hva foreldrene mine lager til middag (er mye forskjellig, men gjengangere er kjøttkaker, fiskeboller, kyllingfilet, frosen pizza og taco). For 1 år eller 2 siden så begynte jeg å spise frokost hver morgen, og bare det gjorde at jeg ble en del slankere. Så jeg tror jeg kan utgjøre mye med små kostholdsendringer, men trenger igjen tips.
Burde jeg spise slikt som nutrilett når jeg er småsulten, eller funker ei brødskive kneipp med skinke o.l like bra? Og hva er den ideele frokost? Spiser vanligvis 2 skiver kneipp med det jeg måtte ønske på til frokost.
Og har dere tips til noen sider med enkle øvelser, som selv en som meg kan forstå og klare? Jeg har også vurdert å begynne på treningsstudio, men føler ikke det er vits om jeg ikke vet hva jeg skal trene.
Så jeg er åpen for alt av tips, men hold det enkelt! Er interessert i å trene alt, men med hovedfokus på mindre mage (gjerne "over" magen, altså der med ribbeina, men helst ikke brystene om det er mulig), lår, rumpe og rygg (sliter med ryggproblemer).
På forhånd takk! :-D
Aldri trent før, men vil begynne NÅ!
Started by marthea, Aug 02 2012 02:24 PM
1 reply to this topic
Skrevet 02 August 2012 - 02:24 PM
Skrevet 23 August 2012 - 01:12 PM
Hei!
Fint å sette seg en målsetning, og med 10 mnd så har du jo et realistisk tidsaspekt også!
Min første tanke er at du bør melde deg inn på et treningssenter. Selv om du nå ikke kjenner til så mange øvelser og hvordan disse skal gjennomføres, er dette noe de aller fleste treningssentre er behjelpelige med. Enten i form av en motivator, en personlig trener eller en annen. Du kjenner ikke en som allerede er medlem, som du kan bli med og som kan hjelpe deg i gang da? Det å ha en annen å trene sammen med gjør ofte dørstokkmila litt lavere også
Dersom du likevel velger å ikke melde deg inn i treningssenter så finnes det selvsagt enkle ting du kan gjøre på egen hånd. I forhold til å stramme opp, og redusere fettprosent så er en kjapp gåtur før frokost (ca 30-45 min) å anbefale. Da er forbrenningen på topp og vil fortsette utover dagen. Når du har gjennomført gåturen spiser du frokost. Brødskiver er ok, men det kan være lurt å tenke at alle måltider skal inneholde proteinersamt sunt fett og karbohydrater. Til frokost kan du derfor gjerne spise havregryn med bær og skummet melk. Evt koke en havregrynsgrøt. Dropp sukker, og bruk heller lett syltetøy e.l. dersom du trenger å ha det søtere.
Jeg synes ikke det er krise å spise "vanlig husmannskost", men et tiltak du selv kan innføre er jo f.eks å lage en delikat salat til måltidene, og spise rikelig av denne og kanskje et stykke mindre av frossenpizzaen?
Andre treningsformer som du kan utføre på egen hånd er armhevinger, spensthopp, hoppetau, rockering, sit ups, joggeturer, svømme, sykle, gå i trapper osv. Det handler jo i bunn og grunn om å holde seg i aktivitet, og du har jo hatt gymtimer på skolen hvor du sikkert har lært en god del øvelser som du kanskje ikke husker på i farta? Å "punkslanke" mage, men beholde bryst osv. er ikke mulig dersom du ikke har planer om kosmetiske inngrep. Redusert fettprosent vil også redusere brysstr. Men en stram kropp, med litt mindre bryster er vel ingen krise i det store bilde?
Lykke til med "prosjektet" ditt!
Fint å sette seg en målsetning, og med 10 mnd så har du jo et realistisk tidsaspekt også!
Min første tanke er at du bør melde deg inn på et treningssenter. Selv om du nå ikke kjenner til så mange øvelser og hvordan disse skal gjennomføres, er dette noe de aller fleste treningssentre er behjelpelige med. Enten i form av en motivator, en personlig trener eller en annen. Du kjenner ikke en som allerede er medlem, som du kan bli med og som kan hjelpe deg i gang da? Det å ha en annen å trene sammen med gjør ofte dørstokkmila litt lavere også
Dersom du likevel velger å ikke melde deg inn i treningssenter så finnes det selvsagt enkle ting du kan gjøre på egen hånd. I forhold til å stramme opp, og redusere fettprosent så er en kjapp gåtur før frokost (ca 30-45 min) å anbefale. Da er forbrenningen på topp og vil fortsette utover dagen. Når du har gjennomført gåturen spiser du frokost. Brødskiver er ok, men det kan være lurt å tenke at alle måltider skal inneholde proteinersamt sunt fett og karbohydrater. Til frokost kan du derfor gjerne spise havregryn med bær og skummet melk. Evt koke en havregrynsgrøt. Dropp sukker, og bruk heller lett syltetøy e.l. dersom du trenger å ha det søtere.
Jeg synes ikke det er krise å spise "vanlig husmannskost", men et tiltak du selv kan innføre er jo f.eks å lage en delikat salat til måltidene, og spise rikelig av denne og kanskje et stykke mindre av frossenpizzaen?
Andre treningsformer som du kan utføre på egen hånd er armhevinger, spensthopp, hoppetau, rockering, sit ups, joggeturer, svømme, sykle, gå i trapper osv. Det handler jo i bunn og grunn om å holde seg i aktivitet, og du har jo hatt gymtimer på skolen hvor du sikkert har lært en god del øvelser som du kanskje ikke husker på i farta? Å "punkslanke" mage, men beholde bryst osv. er ikke mulig dersom du ikke har planer om kosmetiske inngrep. Redusert fettprosent vil også redusere brysstr. Men en stram kropp, med litt mindre bryster er vel ingen krise i det store bilde?
Lykke til med "prosjektet" ditt!
0 Bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere