Vilde-Wakki-hovedbilde

Du må være sterk på alt

Vilde Waksvik vet hva som kreves for å gå til topps i bikinifitness. Både av trening, kosthold og mentalt.

Vilde-faktaboksTrening har alltid vært en del av livet til Vilde. Fotball, håndball, turn og cheerleading. Da hun var 17 år gammel startet hun mer bevisst med styrketrening.
– Trening betyr mye for meg, og det gir meg så utrolig mye glede og mestringsfølelse. Det er også en utmerket måte å få ut litt sinne på. Det er bare å løfte noen ekstra kilo, så får jeg ut aggresjonen min, smiler Vilde.
Den 21 år gamle Sola-jenta som nå bor i Oslo er svært dedikert når hun først setter seg et mål. Høsten 2014 debuterte hun i bikinifitness i Norway Open og vant (både debutant, senior og overall), og i Norgesmesterskapet to uker senere vant hun igjen (både junior, senior og overall). Målet hennes var å komme til finalen, og hun hadde en drøm om en topp-tre-plassering. Men målrettet trening og kosthold gjorde at hun ble best.
– Akkurat nå så har jeg ingen konkrete mål. Fokuset mitt etter forrige sesongen som var i høst har vært å finne en god og sunn balanse på både kosthold og trening som fungerer for meg. Rett og slett å finne en god «hverdagskropp» som jeg trives i. Så langt går det kjempebra. Jeg spiser meg mett til hvert måltid, jeg har supergode treningsøkter, og ikke minst så trives jeg kjempegodt med kroppen min som er 10-12 kilo over konkurransevekt. Om det blir konkurranser i år er enda usikkert, så dere får bare vente i spenning og se hva det blir til, sier Vilde.

De stor øvelsene
For Vilde så er en perfekt treningsøkt når hun får god kontakt med den muskelen hun skal trene, og får opp pulsen slik at svetten renner. Hun elsker å bli skikkelig sliten, så sliten at hun ikke klarer å snakke mellom settene og tar pausene langflat på gulvet.
– Etter ben- og rumpetrening vet jeg alltid at jeg har hatt en god økt hvis jeg går som om jeg har hatt et uhell i buksa etterpå, ler Vilde.
Vilde mener det er viktig med funksjonell og variert trening. Selv liker hun best store øvelser hvor hun er nødt til å bruke både styrke, bevegelighet og og eksplosivitet. Knebøy, vanlig markløft, sumo markløft og benpress favorittene. Disse øvelsene får pulsen opp og gjør henne sliten på en helt annen måte enn andre øvelser. Hun er også ganske glad i hip thrust i bootybuilder-maskin.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

– På treningsøkter hvor overkroppen har fokus varmer jeg som regel opp med lette øvelser som aktiverer hele overkroppen. Veldig lette vekter til jeg kjenner at jeg er blitt varm i musklene. På dager med fokus på ben varmer jeg alltid opp med lett tøying og aktiveringsøvelser for rumpa. De to første settene av en øvelse pleier som regel å være oppvarmingssett der jeg kjører litt lettere vekter, før jeg kjører på med tyngre vekter, sier Vilde.
Hun varierer øvelser og antall reps fra uke til uke. Hun varierer på å kjøre tunge sett med få reps, til lette vekter med mange reps.
– Variasjon er bra, så jeg prøver å variere både øvelser, antall sett, antall reps og rekkefølge på øvelser slik at ingen treningsøkter er like. Jeg avslutter som regel alltid økta med en god runde tøying.

Kosthold utenom konkurranseperiode

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

I perioder hvor Vilde forbereder seg på konkurranse har hun et svært strengt kostholdsregime. I hverdagen er det derimot ikke så strengt. Hun er utrolig glad i mat, og mener hun har funnet løsningen som passer for henne.
– For min del så må jeg nesten lage matpakker med «diettmat» som jeg har utover dagen, selv om jeg ikke er under konkurranseoppkjøring. For det første så er det veldig enkelt. Er jeg sulten så er det bare å ta seg en mat boks. For det andre så blir jeg utrolig dårlig i magen og generelt dårlig i kroppen hvis jeg ikke har gode og faste rutiner på matinntaket mitt. En siste grunn er at jeg er utrolig glad i mat. Hvis jeg først spiser noe jeg syns er skikkelig digg, så klarer jeg ikke å stoppe. Det ender med at jeg spiser litt for mye av det gode, som igjen fører til at jeg blir dårlig og oppblåst i magen. Da kan det ta flere dager før jeg føler meg bra igjen. Så hvis jeg ikke hadde hatt matboksene mine hadde det fort blitt til at jeg hadde kjøpt ting på butikken hver gang jeg var sulten. Da hadde det mest sannsynlig ikke vært særlig sunn mat heller, sier Vilde.
I ukedagene holder hun seg til matboksene sine med kylling, ris, søtpotet og brokkoli. Dette synes hun er ganske godt.
– Så kan jeg kose meg litt mer i helgene uten å ta helt av med sjokoladespising, sier hun.
Mengde som hun har i matboksene varierer. Mengde protein er som regel den samme, men karbohydrater (altså ris/søtpotet) justerer hun opp, sakte men sikkert. For å ta et eksempel så kan hun starte med 30 gram ris eller 100 gram søtpotet til hvert måltid. Så legger hun på litt etter litt ettersom forbrenningen tilvenner seg.
– Personlig vil jeg ikke gå ut med hvor mange gram jeg spiser av hva i og med at dette kan gi feil fokus. Hvilken mengde mat hver enkelt bør spise er veldig individuelt. Jeg er så heldig som har dyktige Joakim Hetland som hjelper meg med å sette opp et kosthold som passer meg og mine behov, sier Vilde.

Sett deg delmål
Vilde trener mye, og har klart å finne frem til det hun liker å holde på med. Det mener hun er viktig hvis man skal klare å holde på med trening. Samtidig sier hun at delmål og større mål er viktig.
– For å bli inspirert til trening tror jeg det er utrolig viktig at man setter seg små delmål som ikke er urealistiske å gjennomføre, og som kanskje er en del av et større mål. Setter man seg for urealistiske og store mål er det enkelt å falle ut og ende opp med å ikke fullføre, og det vil være utrolig demotiverende for mange. Klarer man derimot å sette seg små mål om gangen, som er lettere å fullføre, så er det mye enklere å jobbe seg opp mot et større mål som vil gi mestringsfølelse. Dette vil  gi mersmak for de fleste.
Jeg tror også det er viktig å få hjelp av noen som har god kompetanse på både trening og kosthold. Det er så utrolig mange som føler de jobber ræva av seg, og fremdeles ikke ser resultater. Det finnes ikke noe som er mer demotiverende enn det. Ser du ingen fremgang eller resultat, da gjør du nemlig noe feil. Så å få hjelp av noen er jammen ikke dumt. Gjør du ting riktig, og du ser at resultater begynner å komme, så er det ingenting som er mer motiverende enn det. Det kan være å bli sterkere, mer utholdende eller kroppslige forandringer, sier Vilde.

Fitness er ikke for alle

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

Som en av Norges aller beste fitness-utøvere, har også Vilde lært seg at det krever veldig mye å nå til topps. Ikke bare hard trening og et strengt kosthold. Du må også ha de riktige genene på plass.
– Det høres kanskje utrolig dumt ut, men for å nå til topps så er det ikke alltid sikkert at det  holder med tidenes treningsprogram og en diett som får deg i skikkelig form. Genetikk spiller faktisk en stor rolle. Det høres veldig kynisk og overfladisk ut, men bikinifitness er ikke for alle. Akkurat som ski, turning og lengdehopp ikke er for alle. Det vil være mulig å endre fysikken med trening, men det er begrenset hvor mye man kan klare det. Du kan ha jobbet like hardt eller mer enn en annen, men den som har genetikken på sin side vil alltid være et steg foran.
Man er liksom født med en kropp og den kan man ikke total forvandle. Ikke bare spiller det kroppslige inn, men man må ha utrolig god utstråling på scenen og bevege seg smidig og fint. Det er veldig mange faktorer som spiller inn. Jeg vil si at om du er greit trent, om du kommer inn i bra form mot en konkurranse, om du har øvd masse på poseringene, fått walken til å sitte som et skudd, beveger deg fint og elegant på scenen, har det lille ekstra glimtet i øyet, og klare å stjele dommerne og publikums oppmerksomhet uten at det blir too much, da er man på godt vei til å bli en utrolig god bikinifitness uttøver. Sist men ikke minst vil jeg si at man skal være sterk nok i skallen til å tåle harde dietter og ekstreme kroppslige forvandlinger. Man må være et godt og sunt forbilde og ikke la kosthold og trening bli en sykdom, understreker Vilde.

Stor på Instagram
Vilde har i overkant av 22.000 følgere på sin profil @vildewakki, og poster nye bilder hver eneste dag.
– For det første så liker jeg veldig godt å bruke Instagram som en plass til å få ut både glede, frustrasjon og tanker. Spesielt rundt konkurranseoppkjøring da det ofte er veldig mye som skjer i livet mitt. Og spesielt i harde perioder hvor jeg har det vanskelig er det utrolig godt å ha gode følgere som legger inn oppmuntrende og positive kommentarer. Ikke bare bruker jeg Instagram som en plass å få ut tanker rundt konkurranse på, men også som en plass hvor jeg kan motivere og inspirere andre som beundrer eller kjenner seg igjen i arbeidet jeg gjør, sier Vilde.

Her er de siste bildene fra @vildewakki