skiskinstad

– Trening er livet mitt

Petter Soleng Skinstad er ikke i tvil om idrettsinteressen har formet ham til den han er, og at det er noe han kommer til å ha med seg gjennom hele livet.

Les også: – Det er aldri for sent

Petter Soleng Skinstad fikk skidress og ski i dåpsgave og gikk sitt første skirenn som toåring. Som treåring løp han sitt første løp, og som femåring begynte han med fotball. Trening, slik de fleste oppfatter det, har han holdt på med siden han var 12-13 år, og han har satset spesifikt på langrenn siden han var 15 år.

Med Åge Skinstad som far og Bjørn Dæhlie som gudfar er det kanskje noen som vil mene at Petter ikke hadde særlig valg. Han bare måtte bli en aktiv og idrettsinteressert gutt. Det gjør imidlertid ikke idrettsinteressen mindre genuin av den grunn.

– Trening er livet mitt. Det er der jeg kan slappe av og være meg selv sammen med de beste vennene mine, samtidig som jeg utfordrer meg selv hver eneste dag. Det har også bidratt til å forme meg til den jeg er, både fysisk og psykisk, og er noe jeg kommer til å ha med meg gjennom hele livet, forteller Soleng Skinstad til trening.no

Navn: Petter Soleng Skinstad
Alder: 27
Bosted: Lillehammer
Yrke/studier: Studerer journalistikk og markedsføring
Hvor lenge har du vært på Instagram: Fire år
Hvor ofte publiserer du bilder på Instagram: Daglig
Hva slags trening driver du med: Først og fremst langrenn, men dette innebærer jo både ski, rulleski, løp, sykkel og styrketrening.
Instagram: skiskinstad
Facebook: Team Skinstad
Blogg/nettside: www.petterskinstad.com

Trivsel er nøkkelen
Selv om det er langrennsatsningen som tar mest tid for Petter, engasjerer han seg i mye i idrettsverdenen. Som kommentator på TV, ivrig debattant på Twitter og ikke minst svært aktiv på bildedelingstjenesten Instagram.

– Jeg synes det er veldig morsomt å ta bilder og dele dette med følgerne mine. Gjerne med noen form for informasjon, inspirasjon eller et forsøk på humor under bildene. At følgerne stiller spørsmål og gir feedback setter jeg stor pris på, og det gir meg mye å kunne bidra med noe konstruktivt i retur, fortsetter Petter.

– Hva må til for at folk skal bli inspirert til trening?
– Jeg tror det viktigste er at folk kan se muligheten til å utfordre seg selv på en eller annen måte, samtidig som de ser en form for fremgang. I tillegg tror jeg det er viktig å vise de positive sidene ved trening, og å tydeliggjøre at du trives med det du holder på med. For til syvende og sist er det trivselen som gjør at du holder på med det over tid, påpeker Soleng Skinstad.

Les også: Erdviks viktige budskap

Intervall og langtur viktigst

Petter Soleng Skinstad

Petter Soleng Skinstad

Som langrennsløper er det de knallharde intervalløktene Petter liker aller best. Gjerne en økt der man åpner kontrollert, og øker intensiteten underveis.

– Da blir økta knallhard og gjør skikkelig vondt i brystet, uten at du stivner før helt mot slutten. Du får en følelse av å ha overvunnet deg selv, og at du trykket gassen i bunn selv om kroppen ropte stopp, forklarer Petter.

Men også de lange turene står høyt i kurs hos 27-åringen. Selv om den vonde følelsen i brystet og melkesyren forsvinner gir det en deilig mestringsfølelse å overvinne en utmattet kropp.

– Det er intervallene og langturene du blir god av, mener jeg. Styrke, spenst og hurtighet er krydderet som bidrar til å gjøre deg enda bedre. Skal du trene tre økter i uka ville jeg hatt én intervalløkt, én halvhard og -lang tur og én rolig langtur, fortsetter Petter, og kommer med et viktig råd til alle som ønsker å starte å trene:

– Ta det steg for steg, og sett deg fornuftige mål. Ting tar tid, så sørg for at du trives på veien mot målet. Det er det viktigste for at du skal holde på.

Svakhet for sjokolademelk
Med store treningsmengder følger også et stort behov for nok og riktig næring. Petter forteller at han har et avslappet og sunt forhold til kosthold.

– Jeg spiser helt vanlig mat, alt ettersom hvilket land jeg befinner meg i, og det er ingen typer mat jeg styrer spesielt unna. Fokuset ligger på å spise nok og sunn mat, og jeg prøver å spise variert, men spiser sjelden veldig store måltider.

Underveis i trening er Petter opptatt av å fylle på med både sportsdrikk og annen ernæring, samtidig som han er nøye på å få i seg næring rett etter trening. Han røper også at det er spesielt én ting han er spesielt svak for når det kommer til kosthold.

– Jeg har en svakhet for sjokolademelk, og drikker nok flere kalorier enn mange andre, uten at det har gjort meg verken unødvendig tynn eller feit, avslutter han.

Les også: Fysisk trening har stor gevinst