Hovedbilde-lasse

Tradisjonell styrke eller egen kroppsvekt?

Gjennom utrolig motiverende bilder, og en sterk tro på at trening kan gjøres kun med egen kroppsvekt, har Lasse Tufte skapt stort engasjement.

Faktabilde-lasseLasse Tufte har aktivisert veldig mange mennesker rundt om i landet. Både gjennom Tufteparken og hans instagramprofil @lassetufte. Her forteller han om sine meninger om styrketrening, treningsprogram, kosthold og motivasjon.

Ikke treningsprogram
– En av de tingene jeg liker så godt med å trene med egen kroppsvekt er nettopp det at det ikke trenger å være så mye fokus på treningsprogrammer bestående av konkrete øvelser med bestemte antall sett og repetisjoner. For min egen del så har jeg ikke hatt et eneste treningsprogram siden jeg begynte med denne treningen i 2009, og det har fungert helt supert for meg uten noen form for treningsplan. Så vil sikkert mange si at jeg kunne hatt en mye bedre fremgang med en bedre struktur, og det kan godt være, men jeg trives utrolig godt med treningen min og er nesten bestandig motivert for å trene, sier Tufte.
Han tror denne type trening kan fungere veldig godt for veldig mange, og legger til at det er altfor mange som er opptatte av å trene på en veldig konkret og strukturert måte. Kanskje det er en ide å gå over til å kun trene de tingene man synes er gøy, samt teste nye ting? Hvert fall for en periode.
– For i min verden er det ingen konkrete styrkeøvelser jeg mener at enhver person bør trene på, sier Tufte.
I dag driver han med veldig mye variert trening. Han liker best å trene med egen kroppsvekt, men ikke bare styrketrening; også klatring, svømming, løping eller bare drive med akrobatikk. Menshan bygget opp Tufteparken så var det mange år der han ikke løftet vekter i det hele tatt, for å kunne rettferdiggjøre sine påstander rundt egenvektstrening som en komplett og likeverdig treningsform.
– Jeg vil legge til at jeg liker en del baseøvelser, så i dag løfter jeg i tillegg vekter en til to  ganger per uke.

Kroppsvekt vs. styrketrening
Helt siden Lasse Tufte begynte å bli profilert for å trene med egen kroppsvekt, så har mange hatt inntrykket av at han mener at det å trene med egen kroppsvekt er en bedre treningsform enn for eksempel tradisjonell stryketrening og vektløfting. Det er overhodet ikke tilfelle forteller han.
– For det første så mener jeg at det ikke finnes noen fasit på hva som er den beste treningsformen, for det vil være helt individuelt fra person til person, og i utgangspunktet en subjektiv vurdering med mindre det skal vurderes i henhold til en konkret målsetting. Det er klart at hvis hovedmålet er å bygge muskler, så vil vektløfting stort sett være mer effektivt enn trening med egen kroppsvekt der motstanden fort kan bli for lav for en rekke øvelser. Mens hvis motivasjon, mestringsfølelse og treningsglede er en viktig faktor så vil kanskje det å trene på øvelser med egen kroppsvekt være et bedre alternativ. Så jeg pleier å svare at egenvekttrening er kanskje ikke en bedre treningsform enn noe annet, men det er definitivt en av de treningsformene som har den største overføringsverdien til en hvilken som helst annen treningsform eller idrett; og er et perfekt supplement til et eksisterende treningsregime for de fleste, sier Tufte.

Inspirerende trening
Trening er for Lasse Tufte en livsstil som handler om langt mer enn bare den fysiske aktiviteten.
– For meg så er trening sosialt, det kan være terapi og det er et middel for en bedre selvfølelse i hverdagen. Trening er for meg noe veldig lystbetont som samtidig som ringvirkning gjør meg bedre rustet til alle de tingene jeg liker å drive med, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lasse-på-vann

Han har helt siden han var liten spilt fotball og sporadiske drevet med andre lagidretter og kampsporter, men det er først fra han var 16 år og gammel nok til å melde seg inn på treningsstudio at han har drevet med styrketrening. Nå kan alle følge treningen hans gjennom instagramprofilen @lassetufte.
– Det som motiverer meg kan være noe så enkelt som et fint bilde, en ny øvelse jeg ikke har sett før eller en tekst som handler om en prestasjon. Jeg tar utgangspunkt i hva som motiverer meg når jeg legger ut bilder og tekster, i håp om at det er dette som også motiverer andre. Men det aller viktigste for meg, spesielt når det kommer til sosiale medier, er å hele tiden sørge for at jeg står til forventningene ved at jeg er den samme personen med de samme ferdigheten i virkeligheten som det jeg gir uttrykk for gjennom mine bilder og videoer, sier Tufte.
Han synes det er altfor mange hvor dette ikke er tilfelle, og han ønsker virkelig ikke å inspirere og motivere folk gjennom sine kanaler, for så å skuffe i virkeligheten gjennom workshops eller lignende.
– En oppriktig og ærlig profilering tror jeg er en nøkkel for å motivere og inspirere andre over tid, sier han.

Den perfekte økta
En perfekt treningsøkt for Tufte er en økt der han føler at han har fått tatt ut tilnærmet likt sitt fulle og hele potensiale.
– Det blir ofte en subjektiv vurdering, men enkelte av disse øktene er harde og består av trening som er gjentagende og målbare, så da handler det i tillegg til hvilken tid, hastighet eller lignende. De øktene jeg er mest fornøyd med er stort sett økter med løping, svømming eller annen utholdende aktivitet, der jeg alltid jobber for å sette ny personlig rekord. For at økten skal være god så skal jeg etter økten sitte igjen å føle at jeg ikke hadde noe mer å gi og at jeg ikke kunne gjort det noe bedre. En fysisk utmattelse der den påfølgende nattesøvnen blir helt fantastisk er kanskje det aller beste som er. Men dette er kun den ene siden av min trening. På den andre siden så kan en perfekt økt for meg også være en treningsøkt med en partner der fysisk utmattelse ikke engang vurderes, men hvor det handler om friskt luft, det sosiale osv. Jeg kan være minst like fornøyd med slike økter og setter veldig pris på å kunne nyte begge deler, sier han.

Bygget opp treningsarena
Lasse Tufte startet i 2011 arbeidet med å etablere Tufteparken. En utendørs treningspark bestående av ti enkle metallkonstruksjoner som et lavterskel tiltak for uorganisert idrett og folkehelsen. Den aller første Tufteparken sto klar til bruk på Risenga i Asker sommeren 2012. – Tufteparken ble til fordi vi i Asker i 2010-2011 hadde bygget opp et stort miljø som drev med egenvekttrening, men som ikke hadde noen dedikert treningsarena. Så når jeg gikk til kommunen å solgte inn den første parken så ble den i utgangspunktet satt opp som en park der jeg og mine kompiser kunne få utfolde oss. På den tiden brukte vi det tradisjonelle utstyret på treningssentrene på en utradisjonell måte, for dette var før sentrene fikk «cage’er» og lignende utstyr, forteller Tufte.

Artikkelen fortsetter under bildet.

lasse-i-tre
Det som skjedde da den første parken kom opp i 2012, var at gruppen som Tufte var en del av kun ble en liten andel av brukerne i parken. For majoriteten av brukerne var mosjonister, mødre med barnevogn, fedre i pappaperm, syklister, turgåere og så videre. Parken ble da umiddelbart et lavterskel folkehelsetiltak.
– Gjennom Tufteparken aktiviserte vi også en del av befolkningen som ellers ikke var aktive. Etterhvert spredte dette seg og fem år etter at arbeidet med Tufteparken startet så har vi nå etablert 65 parker fordelt over hele landet, i tillegg til en i Sverige og en i Uganda som en del av et veldedig prosjekt, forteller Tufte.

Treningsøkt i Tufteparken
Mange assosierer Tufteparken og treningsformen med ekstremsport i form av Human Flag og andre flaggskipøvelser som er mye omtalt og illustrert i både media og sosiale medier de siste årene. Det er på mange måter synd mener Tufte, for det er kun en liten andel av brukerne av parkene denne gruppen utgjør.
– De fleste som trener i parkene er mosjonister og «den vanlige mannen i gata» som er der å gjøre grunnleggende tradisjonelle styrketreningsøvelser. Det kan være pull-ups, sit-ups, push-ups, dips, utfall, knebøy, liggende opptrekk og tåhev. Så man kan fint kjøre en helt vanlig styrkeøkt i parkene uten noen avansert treningsbakgrunn. De siste årene har vi begynt å bruke strikker som et veldig effektivt verktøy for å kunne gi en del av de tradisjonelle øvelser enten ekstra belastning eller ekstra assistanse, sier Tufte.
Denne sommeren gikk Tufte sammen med en av sine aller beste venner, Jørgine Vasstrand (@funkygine). Jørgine er også en kjent treningsprofil, og sammen startet de to konseptet «Tren Sammen».
– Vi reiser sammen rundt i Norge og holder foredrag og workshops under samme tittel, der vi tilbyr trening tilpasset og tilrettelagt for alle, primært gjennom trening med egen kroppsvekt og parøvelser. Vi har sammen også nå skrevet boken «Tren sammen» som blir tilgjengelig i butikker tidlig sommeren 2016, forteller Tufte.

Motiverer med bilder
lasse-supermann-i-sandLasse Tufte mener det er viktig å finne en form for trening som er gøy, og som ikke bare er et middel for å nå et mål. Hvis man ikke synes den treningen man driver med er gøy, så slutter erfaringsvis de aller fleste å trene på et eller annet tidspunkt fordi motivasjonen uteblir.
– Så om det er tradisjonell styrketrening, organisert eller egenorganisert idrett er ikke så viktig så lenge det er gøy og givende å drive med, så må man sette seg en fornuftig målsetting der man har vektet målene opp mot hva man faktisk liker å drive med, sier han.
Han håper at han gjennom sine bilder og tekster inspirerer og motiverer de som følger han. Både til å være i aktivitet, samt prøve nye øvelser og treningsformen.
– Samtidig så er det den oppslutningen rundt det jeg legger ut som igjen motiverer meg til å fortsette videre med dette. For selv om Instagram-kontoen er min personlig så har jeg den jo for å dele det jeg driver med med andre, så hvis andre ikke hadde vist så mye interesse for det, så hadde sikkert også mitt engasjement rundt kontoen forsvunnet gradvis. På min konto @lassetufte så går det ofte igjen bilder av Håndstående og Human flag, som er to øvelser som jeg er veldig glad i. Men når jeg tar bilder så er det ikke bare øvelsen i seg selv som er viktig, jeg er minst like nøye med at det skal være en fin bakgrunn, gjerne med noe utsikt, rette linjer i bildet med mye lys og lignende. Så bildene blir på mange måter også en slags kunstform like mye som formidling av trening, sier Tufte.

Aktiv i Street Workout
Lasse Tufte konkurrerte aktivt som utøver i Street Workout i 2012 og 2013, der han representerte Norge i ett verdensmesterskap og en rekke verdenscuper. Han havnet omtrent midt på tabellen i de fleste konkurransene.
– I en internasjonal konkurranse er det to til tre apparater på scenen som minner om turnapparater hvor hver utøver har rundt to minutter på å utføre en freestylerutine der man viser styrke, kreativitet og utholdenhet som man blir dømt etter. Jeg tok valget om å legge opp karrieren som utøver da jeg fikk tilbudet om å bli internasjonal dommer og rådgiver for verdensorganisasjonen. Hvis jeg skulle hatt ambisjoner om å hevde meg i idretten så ville det krevd en enorm treningsmengde og en dedikasjon som ville gått på bekostning av alt annet jeg drev med. Til og med ikke da ville jeg kunne blitt best, sier Tufte.
Så valget hans om å legge opp den aktive karrieren var ikke vanskelig, selv om han savner å konkurrere på scenen fra tid til annen. Siden 2013 har han vært sjefsdommer for verdensorganisasjonen og reist verden rundt og dømt alle de store internasjonale konkurransene.
– Det er helt enormt hva som har skjedd med nivået på verdensbasis de siste årene, som nå har blitt veldig profesjonelt og ikke lenger en sport man kan hevde seg i umiddelbart. I Norge begynner også nivået å bli veldig bra, men vi ser fortsatt at det kommer unge folk inn i sporten som hevder seg etter kun et års trening, sier han.

Min største svakhet
Tufte har et helt normalt forhold til kosthold, og råder de fleste andre til å ha det. Selv ser han på kosthold som sin største svakhet i forbindelse med trening.
– Jeg har aldri vært spesielt glad i mat og alltid vært veldig kresen. Dette har blitt bedre etter at jeg har blitt voksen, men jeg har fortsatt ikke noe matglede, slik at for meg så er mat ofte en nødvendighet fremfor noe annet. Jeg gir aldri spesifikke kostholds-råd, noe jeg ikke synes man skal gjøre med mindre man klarer å leve opp til det selv. Veldig ofte når folk begynner å trene, spesielt når de melder seg inn på et treningssenter, så får de utdelt et treningsprogram og en kostholdsplan fra en PT. For folk som allerede har utfordringer med å komme seg på trening, så fører dette ofte til at enten treningen eller kostholdet ryker. Deretter forsvinner motivasjonen. I forhold til trening så pleier jeg alltid å råde folk til å ha fokus på treningen, og at trening skal være gøy. Så vil interessen for kosthold komme naturlig etterhvert som man ønsker seg en bedre progresjon på treningen. Men dette er kun min erfaring, og jeg respekterer fult ut andre som ønsker å gjøre det annerledes, sier Tufte.

Bilder publisert på @lassetufte