Shapeupcathrine--hovedbilde

Dette motiverer @shapeupcathrine

Cathrine Strand elsker et tomt treningsstudio tidlig om morgenen. Da kjører hun favorittøvelsene sine.

Fakta-shapeupcathrineHun har vært aktiv hele livet, og drev lenge med stuping og basket når hun var yngre. De siste fem årene er det styrketrening som har hatt fokus hos Cathrine.
– Nå har jeg satt meg som mål å kunne teste ut flere spennende treningsformer i 2016. Jeg har vært litt for glad i styrkerommet, så nå er det på tide og bli mer allsidig. Yoga en dag i uken er noe jeg skal få til nå over nyåret, sier Cathrine.
Hun har vært tilstede på Instagram med profilen @shapeupcathrine i litt over to år, og publiserer hver dag.
– Jeg het tidligere @shapeup33. Dette navnet tok jeg etter min tredje graviditet. Da tenkte jeg rett og slett at jeg skulle shape-up meg selv litt. Nå er jeg jo ikke 33 år resten av livet, og i tillegg så ønsket jeg å få et litt mer personlig navn, så da endret jeg det til shapeupcathrine. Jeg føler at shapeup har fulgt meg så lenge nå at jeg ønsket ikke å gå helt bort fra dette navnet, sier Cathrine.
I dag har hun rett over 23.000 som følger profilen hennes, og hun motiveres av kontakten med sine følgere.
– Det er selvfølgelig veldig positivt å få alle de hyggelige tilbakemeldingene fra følgerne mine, og enda bedre når jeg får kommentarer eller mail hvor de forteller meg at jeg inspirerer de til en mer aktiv hverdag. Det gjør jo at jeg også blir ekstremt motivert til å fortsette å prioritere treningen min i en hektisk hverdag med full jobb og tre små barn, sier hun.

Trening gir overskudd og energi
For @shapeupcathrine betyr trening overskudd og energi i hverdagen.
– Følelsen etter en treningsøkt er den jeg higer etter, #verdensbestefølelse. Jeg har alltid vært glad i ulike former for trening fra jeg var liten. Så når jeg ble gravid og ungene kom på løpende bånd, bestemte jeg meg for at etter graviditetene skulle jeg komme skikkelig i form igjen. Jeg skulle fortsatt være aktiv og prioritere treningen, og det er deilig å ha lykkes med det, sier hun.
For Cathrine er det morgentreningen som er det beste, og hun er gjerne i treningsstudioet allerede klokken 06.15.
– Jeg har mest overskudd og energi på morgenen, så det å gjøre seg ferdig tidlig på dagen når du har mest overskudd er vinn vinn for meg. Da kan jeg også bruke ettermiddagen og kvelden på familien min med verdens beste samvittighet. For noen uker siden startet jeg en lukket gruppe på Facebook som heter «morgentrening med @shapeupcathrine». Dette er en gruppe som motiverer hverandre til å trene på morgenen. Hver søndag legger vi ut antall morgenøkter for uken, deretter poster vi underveis før, under eller etter økta og holder hverandre oppdatert i løpet av uken. Det spiller ingen rolle hva man gjør så lenge man er aktiv i en eller annen form. Disse jentene gir meg så utrolig mye motivasjon og glede til å trene på morgenen. Det har vært dager hvor jeg har hatt lyst til å sove litt lenger, men på grunn av disse jentene kommer jeg med opp av sengen og gjennomfører. Da snakker vi #verdensbestefølelse etterpå, smiler Cathrine.
– Den perfekte treningsøkten starter med at jeg er fokusert og gira til å komme i gang, musikk i ørene og programmet mitt klart foran meg. Jeg har i dag et program hvor jeg skal øke fra gang til gang, så når jeg opplevde det som tungt på forrige økt, og jeg nå øker vekt og opplever at det går lettere enn antatt blir jeg motivert. Kanskje klarer jeg også en ekstra repetisjon. Det er verdens beste følelse når jeg er ferdig, og jeg kjenner at overskuddet og energien øker. Da er jeg klar for en ny dag.

DSC03978-01wDe viktige baseøvelsene
Cathrine mener det er viktig å finne en treningsformen man liker og mestrer for å holde seg motivert.
– De to har jo ofte en sammenheng. Man liker gjerne det man mestrer. Det viktigste er jo at man er aktiv i en eller annen form. Om det er å løpe, ha hjemmetrening med eller uten apparater, eller styrkerommet spiller ingen rolle, så lenge man gjør noe man trives med. Så kan man eventuelt utforske komfortsonen etterhvert som man blir tryggere i de ulike treningsformene, sier hun.
Gjennom styrketreningen har hun fått kontakt med Benjamin Christensen fra webcoaching. Han fungerer som hennes coach via et nettbasert treningsprogram, og her får hun jevnlig tilbakemeldinger og øvelser som er tilpasset akkurat henne.
– Tidligere når jeg trente uten webcoaching trente jeg mye mer en og en muskelgruppe. Nå etter coaching fra Benjamin har jeg virkelig fått øynene opp for baseøvelser. Baseøvelser involverer flere muskelgrupper, så nå får hele kroppen kjørt seg og jeg kjenner at jeg raskere har blitt sterkere i hele kroppen. Eksempler på baseøvelser i programmet mitt er markløft og benkpress. Jeg ønsker som så mange andre å bli mye bedre til å trene med egen kroppsvekt, sier Cathrine.
Nettopp det å trene med egen kroppsvekt er noe Cathrine jobber mot å bli bedre på, og her Lasse Tufte et stort forbilde.
– Jeg har særlig lyst til å klare Human Flag, selv om jeg vet at mine 183 cm ikke akkurat gjør det «enklere» for meg. Men en vakker dag skal jeg få det til.

Teksten fortsetter under bildet.

DSC03961w

 

Med hele familien
For de som er aktive på Instagram har helt sikkert profilen @treningsfrue dukket opp. Det er Camilla Andersen, som er søsteren til Cathrine. Hun poster også mye bilder fra sin treningshverdag. Begge lever de hektiske liv på hver sin kant, men i helgene er det et eneste stort familietreff på treningsstudio.
DSC04192w– Mine tre jenter og hennes to gutter fyller nesten halve barnepassen. Men vi har bestemt oss for å bli enda flinkere til å trene mer sammen om morgenen, og det gleder jeg med veldig til. Camilla er superflink til å pushe meg litt ekstra når vi er på trening, sier Cathrine.
Hun er veldig opptatt av at barna finner noe de synes er gøy.
– Min eldste datter har i et år spurt om hun kan begynne på svømming. Nå for noen uker siden startet hun, og jeg blir så utrolig glad av å se hvor mye hun gleder seg til hver tirsdag, samt å se henne i vannet med et eneste stort smil. Det er givende! Jeg håper jeg får aktive barn, for det er så mange fordeler med dette. Ikke bare helsemessig, men tenker da også på det sosiale rundt selve idretten. Både mannen min og jeg er veldig glad i å gå turer på fjellet og i skogen, og jeg mener at dette er vel så viktig som å drive med idrett. Det å la barna bli glad i å være aktive er jo tross alt det viktigste, sier Cathrine.
Hun elsker når ungene blir med på en liten treningsøkt, og gjerne som vekter. For eksempel på ryggen under pushups.
– Det er gøy for både store og små, samtidig blir det litt tyngre for meg også.

Aktive i oppveksten
Cathrine er veldig opptatt av at barn skal være aktive i oppveksten. Hun mener at barn som er fysisk aktive vil få mange helsefordeler senere i livet, og jo tidligere man starter jo bedre er det.
– Alle jentene våre har vært med på tur i bæremeis så fort de har kunnet sitte i den. Og da var de ikke gamle. Min eldste datter gikk opp Gaustatoppen med pappa for noen uker siden, og hun imponerte med å gå opp på to timer og 40 minutter. Hun hadde muligheten til å ta heisen ned, men ønsket heller å gå ned igjen. Etter turen var hun strålende fornøyd av å ha mestret turen i seg selv, og hun satt igjen med en god følelse av mestring i tillegg til alle opplevelsene turen ga. Dette er aktivitet for barn på sitt beste, sier Cathrine.
– Når man starter med fysisk aktivitet enten det er turer på fjellet eller en idrett de syns er gøy å drive med, vil de bli vant til fysisk aktivitet gjennom oppveksten, som igjen vil føre til at fysisk aktivitet blir en viktig vane gjennom hele livet. Jeg ser på dette som en gave til barna mine, og er derfor opptatt av at vi skal komme oss ut og gå turer sammen. Da har vi selvfølgelig alltid med noe godt å drikke og spise og går selvfølgelig barnas tempo. Igjen, viktig at det er lystbetont. Du er barnets viktigste forbilde, så det å gå frem som et godt eksempel har jeg stor tro på, sier hun.