Hovedbilde @Fitnessgirl84

Never give up

Vær kreativ – bruk det du har og tren der du er, sier Lena Christensen. Trebarnsmoren fra Bømlo lar ikke tidsklemma prege formen.

Faktaboks @fitnessgirl84
Lena Christensen var aktiv som ung – på videregående gikk hun studieretningen idrettsfag. Men etter det sluttet hun helt med trening. Først i 2011 startet hun på studiet til kroppsøvingslærer, og da var treningsmotivasjonen tilbake. Nå smyges treningen inn over alt i hverdagen, både på jobb, hjemme og i nærområdet. Ventetid og dødtid blir brukt til å trene, om hun så befinner seg på en flyplass.
– Jeg har aldri vært god i noen spesiell idrett og har nok ikke noe spesielt talent i noe. Jeg har etterhvert blitt veldig hektet på calisthenics, eller egenvektstrening, og brenner for denne typen aktivitet for tiden. Jeg er også veldig glad i friluftsliv og liker godt å være ute i naturen. Trening er for meg et fristed. Det er min hobby og min lidenskap. Det har ikke alltid vært sånn, men siden 2013 har jeg funnet min form for trening og det har ført til at jeg nå brenner for en aktiv livsstil. Mitt mål er ikke å trene til konkurranser, eller for å bli best i noe. Jeg trener fordi det er gøy, fordi det gir meg energi, fordi jeg ønsker å bli bedre, fordi jeg liker å lære nye øvelser, forteller hun.

Ikke la kroppsfokuset styre treningen
For Lena er det viktig at man liker det man holder på med, uten at kroppshysteriet tar over og fungerer som hovedmotivasjon. I tillegg til dette ønsker hun også å vise at trening kan gjøres over alt, så lenge man er litt kreativ. Hun har per i dag 22.730 følgere på Instagram, som hun motiverer med kreative og utfordrende øvelser. Profilnavnet hennes er @Fitnessgirl84.
– Jeg tror at må gjøre noe man liker godt for å holde motivasjonen oppe. Det beste er selvsagt å ha en indre motivasjon og trene fordi treningen i seg selv er gøy. Det at man ser eller oppnår resultater er viktig. For min del er treningen i seg selv så morsom – jeg har funnet ut hva slags type trening jeg liker og da er ikke motivasjon noe problem. Det jeg kanskje tror kan være et problem for mange er det økte fokuset på kropp. At man skal trene for å forme kroppen, enten i form av å bygge den perfekte kropp eller å gå ned i vekt. Jeg tror at dersom trening skal være en del av livsstilen din så må du like det du holder på med og ikke bare bli styrt av et ytre mål. Det at man får en flott kropp er en bonus med treningen for meg, det er ikke hovedfokuset mitt. Jeg ønsker å lære meg nye øvelser og da krever det en del trening. Jeg tror og at i en hektisk hverdag så er det viktig at treningen ikke tar all tiden din. Det at trening kan gjøres overalt er viktig for meg. Det er litt av det som er viktig for meg å få frem på sosiale media. At man kan være kreativ og bruke det man har rundt seg både for treningens del, men også fordi det er gøy.

Et godt forbilde på Instagram
For Lena startet SoMe-sirkuset først og fremst fordi det var mangel på et godt treningsmiljø i Bømlo. Streetworkout er en idrett for dem som tør å utfordre seg selv. Nå fungerer Lena selv som inspirasjon til andre treningsglade mennesker, og ikke minst småbarnsmødre.
– For meg er Instagram nesten blitt som en dagbok – det er et sted hvor jeg henter mye inspirasjon og prøver å gi inspirasjon til andre. Da jeg begynte å trene i 2012 hadde jeg et mål med treningen, det var å komme i noenlunde form før sommeren var over. Jeg fikk jobb som kroppsøvingslærer og bestemte meg for å være en god rollemodell og holde følge med elevene. Utover høsten fikk jeg en større og større interesse for streetworkout og det å trene med egen kroppsvekt. For å få inspirasjon til treningen brukte jeg Instagram og Youtube. Miljøet her på Bømlo er ikke så stort innenfor akkurat denne formen for trening og da ble sosiale media en viktig del av min treningshverdag. Det er selvsagt utrolig hyggelig å få tilbakemeldinger på det jeg publiserer og jeg blir selvsagt motivert til å fortsette. Jeg har også fått enormt mange nye bekjentskaper gjennom Instagram som har betydd mye for meg. Jeg håper selvsagt også at andre får inspirasjon fra meg til å kanskje finne på kreative måter å trene på. Også håper jeg at andre mødre får lyst til å ha en aktiv hverdag og innse at øvelser kan gjøres overalt.

Treningshverdagen
Treningen til Lena er veldig variert. Det går for det meste i styrke med egen kroppsvekt, i tillegg til løping, styrke og leking i parken. Det går mye i overkroppsøvelser, siden overkroppen er sentral i streetworkout, men hun forsøker å trene hele kroppen. Øvelsene pullups, chins, dips er favorittene, i tillegg til øvelser som går på kjernemuskulaturen.
– Den beste følelsen etter en treningsøkt er mestring. Enten fordi jeg vet at jeg har gitt alt, eller fordi jeg på en eller annen mate har fått fremgang i noe. Jeg må ikke være helt utkjørt etter en økt, men at jeg har hatt det gøy, det er viktig. Men det aller beste er følelsen du får etter en hard joggetur ute i kaldt og vått vær. Det at jeg trosser regn og vind er en herlig følelse. Har jeg mestret noe nytt gir det meg og kjempegode følelser, forteller hun. Lena opererer sjeldent med treningsprogram, men liker å ta det som det kommer.
– Jeg prøver å skille litt på overkropp og bein. Men øvelsene jeg tar i øktene pleier å være veldig varierende – det er slik jeg liker det. Jeg prøver å trene med supersett i noen økter. Det å lytte til kroppen er viktig for meg. Er jeg trøtt og sliten i deler av kroppen så prøver jeg å finne alternative øvelser. Eller er jeg sliten en dag så restituerer jeg. Jeg har også noen økter der jeg har fokus på å leke og finne ut av nye øvelser jeg kan gjøre.

Den gylne middelvei
Det å kombinere jobb og tre barn med sunn mat og trening er ikke alltid like lett, men er man kreativ så går det meste. For Lena er det viktig å ha en sunn og balansert hverdag, også når det gjelder maten. Men, litt sjokolade er lov.
– Jeg har nesten ingen rutiner eller faste måltider. Det eneste måltidet som er ganske fast er frokosten i hverdagen. Jeg spiser mye havregryn, mandler, All-Brann, linfrø, melk og eventuelt bær både til frokost og lunsj. Elles så spiser meg det meste, men prøver å få i meg grønnsaker, kylling, fisk og pasta. Det er ingen matvarer jeg ikke spiser eller drikker, utenom brus. Min største svakhet i kostholdet er nok sjokoladen. Jeg spiser alt for mye sjokolade og har alltid gjort det. Men siden jeg har en aktiv livsstil så er ikke det så farlig tenker jeg. Den gylne middelvei er viktig for meg. Jeg er familiemor med tre barn som også har en aktiv hverdag og er i full utvikling. Derfor er det viktig for meg at vi har en sunn og balansert hverdag også når det kommer til kostholdet, forteller hun. Hverdagen er hektisk, men holdningen til Lena – tren der du er – gjør det overkommelig.
– Jeg er veldig heldig som har barn som liker å trene og være sammen med meg og trene. Vi er alle aktive og kroppsøving er yndlingsfaget på skolen til alle tre. Både jeg og min mann er trenere for våre barn i fotball og turn. Derfor er det naturlig at vi er aktive sammen. Nå er jeg så heldig at jeg er blitt ambassadør for @Treningspark1 og har nå fått ett lekestativ i hagen som jeg og familien kan trene på. Treningen blir selvsagt justert litt opp og ned i perioder. I høst måtte jeg kutte ut treningssenteret grunnet mangel på tid. Barna kommer alltid først. Derfor er det flaks at jeg har det fokuset at jeg trener der jeg er. Er mine barn på trening så trener jeg samtidig. Står jeg og venter på noen, tar jeg gjerne noen øvelser. Det morsomste jeg har gjort er da jeg ventet på flyplassen i Amsterdam – jeg tok freestyle pushups på rullebanen. Det var fantastisk gøy å se folk smile og le. Det er viktig å bruke kreativiteten og tenke alternativt, sier Lena.

Never give up
Som nevnt har Lena nettopp fått satt opp en treningspark i hagen. Selv om hun ikke har noe konkret treningsmotto, vet hun veldig godt hva det skal stå på denne parken – never give up!
– Det er mitt mål at jeg aldri må gi opp, stå på i oppturer og nedturer. Gjør det enkelt, sett deg realistiske mål, finn noe som trigger deg og gi alt. Ikke bry deg om hva alle andre gjør, synes eller hva som er trenden akkurat der og da. Kjør ditt løp og jobb for det. Ikke bry deg om janteloven og vær den du vil være. Skal du holde ut i lengden så må du tenke at det gir deg noe, tenke sikkerhet og takle nedturer på en god måte. For nedturene kommer, enten det er sykdom, skader eller mangel på tid. Never give up!

De siste bildene publisert på @fitnessgirl84