mounir2

Fit før førti – uten krisekomplekser

Husker du Mounir, som gikk ned 20 kilo på like mange uker høsten 2010? Det som startet som et grep for å få mer overskudd til å være mer med kona og døtrene, er nå blitt en essensiell del av livet til bankmannen. I juni fyller han førti – sprekere enn noen gang.

Tok grep om kostholdet og treningen

– Tja, jeg er kanskje over snittet disiplinert, vedgår Mounir.

Klokka er 8.30, og han har allerede trent to timer, kjørt barna til skolen og kommet seg på jobb. Maten for hele dagen ble forberedt dagen i forvegen – det er sånn han har kontroll på makroene sine.

– De første årene med trening følte jeg meg bedre, men de helt store resultatene uteble. Det var da jeg bestemte meg for å gjøre noe med treningen og kostholdet, forklarer 39-åringen.

Han koblet seg opp mot en trenings- og kostholdsveileder på nett, som fulgte ham tett over 13 uker på tampen av 2014. Nå teller Mounir karbohydrat, protein og fett framfor kalorier- men er likevel svært opptatt av å kunne kose seg.

– Jeg vet alltid hvor mange gram av makronæringsstoffene jeg har spist til enhver tid, men det er blitt rutine og ikke noe jeg går rundt og tenker altfor mye på. De beste karbohydratene mine er mikropopcorn til kvelds sammen med Cola Zero, smiler Mounir.

– Det var ikke noe problem

Hans livsstilreise starta tilbake i 2010, da vekta viste godt over 100 og han følte helsa var på hell i midten av 30-åra. Målet var konkret, basert på tall og dermed lett å måle, og tidsramma var etablert. Det var bare å sette i gang.

– Det høres kanskje litt feil ut, siden det er mange som sliter med å gå ned, men for meg var det faktisk ikke noe problem. Jeg trente og spiste fornuftig og fikk gode resultater. Men så stagnerte jeg, og da ble det lett å finne unnskyldninger.

Måtte separere livet på sosiale medier

De siste fem årene har altså ikke vært bare som en skitur med god glid for Mounir. Han måtte finne nye mål, ikke for konkrete, men heller ikke for diffuse og langsiktige. Og de måtte ikke gjøre sånn at hele hans sosiale nettverk ble lei av ham.

– Jeg skjønte etter hvert at det kanskje ikke var alle som klappa i hendene da jeg sjekka inn på treningssenteret klokka seks hver morgen. Først flytta jeg meg fra Facebook og over til Instagram, men så fikk jeg det samme problemet der. Derfor tok jeg et langt steg ut av komfortsona mi og laga en egen «fitness»-profil med bare treningsbilder.

Der, hvor han hyppig deler bilder fra treningsøkter med sine følgere, har han godt over 400 bilder fra treningsøktene sine. Han advarer besøkende på profilen om at de sannsynligvis bør se bort hvis de ikke liker fitness eller «selfies».

– Jeg prøver å drite litt i janteloven og ikke tenke over at noen ikke liker det jeg gjør. Jeg vil inspirere andre, og det vet jeg at jeg har gjort. Jeg legger meg ikke borti andres livsstil.

Sterkere enn noen gang

Han forteller at det var to hovedsakelige grunner til at han valgte å ta grep om kostholdet og treningen.

Mounir1

Et av bildene av Mounir etter en treningsøkt.

– Jeg ville vite mer om hva jeg gjorde, sånn at jeg kunne legge opp mitt eget kosthold etter at oppfølginga var ferdig. Og så ville jeg gjerne komme i synlig bedre form, selv om det blir mer en bieffekt.

En av grunnene til at han ville komme i bedre form enn han allerede var, var at plager i bena etter en bilulykke i 2006, gjorde det vanskelig for ham å gå i fjellet eller i trapper uten smerter.

– Nå er jeg sterkere enn noen gang, tar dype knebøy og greier å holde plagene som jeg har slitt med i sjakk, sier Mounir.

-10 cm på 13 uker

Mye fokus på store muskelgrupper og korrekt utførelse gir ham også en fordel med tanke på energiforbruket. Nå er han tilbake i samme klesstørrelse som han var like etter den største vektnedgangen, men vekta viser mer enn den gjorde da.

– Da må det jo være muskler, ikke sant. Jeg bryr meg mer om midjemål enn vekt nå, og jeg fokuserer på å bli sterkere, få resultater og føle meg bra.

Selv om han stadig får spørsmål om hva som er neste mål, om han skal sykle Birken eller delta i en annen konkurranse, så trives 39-åringen best sånn det er nå. Med 40-åra og en ny epoke i livet som motivasjon.

– Mitt mål er rett og slett å fortsette og utvikle god helse. Per nå er jeg aldri syk og har mye energi på jobb. Jeg får mye igjen for treninga og prøver å ikke la negative ting ta plass. Det tror jeg de rundt meg setter pris på.