marenerdvik

Erdviks viktige budskap

Blogger og personlig trener, Maren Erdvik, ønsker å spre glede, energi og overskudd gjennom sunne holdninger og verdier til trening og kosthold.

Les også: Fysisk trening har stor gevinst

– Trening for meg er en kilde til glede, energi og overskudd. Jeg koser meg på trening, og føler jeg får mye igjen for å ha en aktiv livsstil, innleder blogger og personlig trener Maren Erdvik, som også påpeker at trening ikke nødvendigvis behøver å være trening i ordets rette forstand.

– Noen ganger føles en god tur i skogen enda bedre enn en tung styrkeøkt på senteret. Begge deler gir meg overskudd og energi på hver sin måte, og jeg elsker kombinasjonen, sier hun.

Navn: Maren Erdvik
Alder: 27
Bosted: Kristiansand
Yrke/studier: Sykepleier, blogger og personlig trener
Hvor lenge har du vært på Instagram: Siden 2014
Hvor ofte publiserer du bilder på Instagram: Hver dag, gjerne et par om dagen.
Hva slags trening driver du med: Det går mest i kondisjonstrening i form av intervaller og joggeturer, både på tredemølle og utendørs, og tradisjonell styrketrening. Jeg er også veldig glad i egenvektstrening, og som gammel turner så elsker jeg å gå rundt på hendene, og leke litt apekatt.
Instagram: marenerdvik
Facebook: Personlig trener Maren Erdvik
Snapchat: marenerdvik
Blogg/nettside: fitliving.blogg.no

Viktig budskap
Følelsen av glede, energi og overskudd ønsker Erdvik å spre til folket. Som personlig trener og populær treningsprofil føler hun seg heldig som hver eneste dag får lov til å ha dette som jobb.

– Jeg synes det er så fint å ha muligheten til å nå ut til så mange, og kunne spre mitt budskap om at sunn mat og en aktiv livsstil ikke trenger å være verken komplisert eller fryktelig vanskelig, sier 27-åringen.

Det er i grunn også hele budskapet bak bloggen til Erdvik, og Erdvik som treningsprofil. Smil litt mer, og ikke gjør ting vanskeligere enn de er.

– Tenk enkelt og logisk, forsøk å ta sunne valg og velg å være fysisk aktiv der mulighetene byr seg, fortsetter hun.

Individuelle forskjeller
Erdvik var aktiv turner i mange år, og trening har således vært en stor del av livet helt siden starten. Fra turn gikk hun over til aerobic, spinning og diverse saltimer, før hun fant veien inn i styrkerommet og utdannet seg som personlig trener. Hun er likevel opptatt av at trening ikke nødvendigvis behøver å være trening i ordets rette forstand.

– Noen ganger føles en god tur i skogen enda bedre enn en tung styrkeøkt på senteret. Begge deler gir meg overskudd og energi på hver sin måte, og jeg elsker kombinasjonen, sier Erdvik.

Det at det finnes ulike måter å finne gleden av å være fysisk aktiv møter Erdvik hver dag i sin jobb, og hun peker på at det er individuelle forskjeller for hva som skal til for at folk skal bli inspirert til trening.

– Noen blir inspirert av sosiale medier, treningsbilder og filmer, mens andre må finne motivasjon i dypere ting. Mange, slik jeg opplever det, blir inspirert av å se hva trening kan gi av glede, overskudd, energi og selvfølgelig det rent visuelle. Jeg tror også mestring gir mye motivasjon, og det inspirerer til å jobbe videre, sier Erdvik.

Les også: – Jeg skal trene jevnlig hele livet

6t5a8323

Gode tips
Det å skape inspirasjon til å skape varig idrettsglede engasjerer Erdvik, og hun har mange tips dersom du er én av dem som ønsker å starte å trene og kanskje endre livsstilen.

– Skriv ned hvorfor du vil begynne å trene, og hva med dagens livsstil du ønsker å endre. Da har du det foran deg, og det er motivasjonen din til å sette i gang, råder Erdvik.

Dernest peker hun på at du må lage en plan, og begynne rolig.

– Lag deg en plan hvor du for eksempel skal gå tur fire ganger per uke, minimum 30 minutter hver dag. Styrketrening kan fint gjøres hjemme, kun ved hjelp av litt gulvplass, en kjøkkenstol eller en benk. Ta eierskap til din nye livsstil, les deg opp og skaff deg litt kunnskap, fortsetter hun.

Erdvik minner også om kostholdets viktighet dersom du ønsker å endre livsstil, men understreker at heller ikke dette behøver å gjøres så komplisert.

– Litt mer frukt og grønt, dropp usunnhetene i hverdagen og spar det til helgene. Litt mer grønnsaker og litt mindre saus. Slike små ting, og mye vil skje. Jeg tror ikke dette med kosthold er så komplisert som det føles som media vil ha det til innimellom. Tenk deg om, og jeg er skråsikker på at du egentlig vet en god del om hva som er sunn mat og hva som ikke er det. Det handler om små, enkle valg i hverdagen, påpeker Erdvik.

6t5a8022Uslåelig favoritt
Selv er Erdvik glad i mye trening, men det er særlig én treningsøkt som gir henne den ultimate følelsen.

– Det er ingenting som gir meg en mer berusende og magisk følelse enn en lang og god løpetur ute. Helst i frisk og kjølig høstluft, med lette bein og god musikk på øret. Jeg storkoser meg når jeg kan løpe i skogen, på stier og gjerne opp på en topp. Det er ingenting som kan sammenlignes med de endorfinene en slik løpetur gir meg, sier Erdvik, og må smile bare av å fortelle om favorittøkta.

– Hvilke styrkeøvelser mener du er de viktigste i et treningsprogram?
– Mine personlige favoritter for en solid styrkeøkt for hele kroppen er knebøy, strakmark, pullups, brystpress, militærpress, nedtrekk og stående roing. Jeg slenger gjerne på et par øvelser med egen kroppsvekt i tillegg hvis jeg har tid og overskudd, svarer Erdvik, før hun avslutningsvis gjentar budskapet med sin profil:

– Stress ned, smil litt mer, gå og sykle i stedet for bil når det er mulig, tenk deg litt om når det gjelder kosthold, og vips er du langt på vei til en glad og sprek hverdag.

Les også: – Trening betyr alt