Hovedbilde-Einar-v2

– Du må trene minst fem år

Einar Svindland fra Sandnes sier at den perfekte treningsøkten ikke finnes, og at det er jakten på den gode følelsen som er viktig.

Faktabilde-EinarEinar Svindland har vært innom mange idretter. I dag jobber han som naprapat, foreleser og trener. Og han er aktiv på Instagram under profilen @einarsvindland.
– Instagram er for meg både inspirasjon og motivasjon. Jeg mener det er en fin kanal for å hente inspirasjon til egentrening, samtidig som jeg håper jeg kan formidle/spre budskap om trening og bevegelse. Følgere som gir feedback er absolutt en bonus, og jeg motiveres av å motivere andre, sier Svindland.

Viktig med aktivitet
På spørsmål om hva trening betyr for han, svarer han at det heller burde kalles aktivitet.
– Aktivitet betyr utrolig mye for meg. Grunnen til at jeg sier aktivitet, er at det ikke er så farlig om det er knebøy eller gåtur. Jeg er veldig glad i å være i bevegelse og variere hva jeg gjør. Basert på hvor jeg er, hvilken tid på året det er, og hvilke muligheter jeg har, så er jeg alltid i en form for bevegelse. Bevegelse og aktivitet betyr mye for meg, det er en livsstil, sier Svindland.
Da han var barn drev han med turning, judo og fotball. Deretter ble det svømming som var hovedidrett til han var 19 år.
– Styrketrening startet jeg med som kompliment til svømmingen, og da jeg sluttet med konkurransesvømming inkluderte jeg mer løp, sykkel og styrke. På idrettshøgskolen ble jeg stimulert av mange og varierte aktiviteter, og da jeg flyttet til Stockholm var jeg på leting etter det «ultimate» programmet. Jeg kom over CrossFit siden jeg på den tiden hadde trent litt BJJ (Brazilian Jiu Jitsu), og testet noen økter, forteller Svindland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Einar-Svendland-steiner

CrossFit krever minst fem år
Han ble ikke helt frelst, men på slutten av 2007 valgte han å teste det litt mer. Han fant fort ut at han ville gjøre mer av dette, og reiste til USA i 2008 for å ta sin første CF-utdannelse.
– Deretter gikk det slag i slag, og jeg konkurrerte i CrossFit til og med 2010-sesongen da jeg måtte gi meg på grunn av en medfødt hofteproblematikk. Siden da har jeg trent veldig variert, mye CrossFit, men ingen ordentlige konkurranser. Jeg har vært dommer i regionals, sectionals og andre konkurranser, så jeg er en del av miljøet, men ikke som atlet, sier Svindland.
– For å bli bra i CrossFit så kreves det at man kan tåle mye trening. Man må våge å hvile og være allsidig. Folk har en tendens til å tro at de kan komme til topp på et par år, men når man ser på regionals og Games athleter så har de fleste minimum fem år med CrossFit, samt 10 til 12 år med annen trening i bagasjen. Derfor vil jeg også si at det er viktig å ha god tid om man skal bli bra i CrossFit, sier Svindland.

Stående-EinarTilgjengelig og motiverende
Han mener at den perfekte treningsøkten ikke eksisterer. Det er viktigere at man hver dag kjenner at man kan bruke kroppen.
– Jeg ønsker at alle skal kunne kjenne på følelsen av å være i aktivitet. Enten det erl en «muscleup» eller å komme seg opp på en fjelltopp. Jeg tror alle har den, vi må bare våge å kjenne på de små gledene og verdsette de daglige øktene, øvelsene og bevegelsene, sier han.
– Vi må gjøre trening og aktivitet ufarlig, tilgjengelig og motiverende. Klarer vi å skape mestringsfølelse, så har vi gjort mye. Da kan vi få aktivisert alle de som per i dag ikke er i aktivitet.

– Jeg elsker sjokolade
Svindland trener ofte i lunsjen, og da spiser han ofte grønnsaker og en proteinkilde etter trening, sammen med vann og frukt. Så spiser han mer på kvelden når han kommer hjem fra jobb.
– Jeg er glad i mat og elsker matopplevelser. Mat skal gi energi og være noe positivt. Jeg er heldig som liker alt og ikke blir matlei. I hverdagen er det kjøtt, fisk eller fugl med grønnsaker, frukt og bær pluss ris, potet eller søtpotet. Jeg spiser lite eller ingen ferdigmat, men mye sjokolade. Jeg elsker sjokolade.

De siste bildene lastet opp til Instagramprofilen @einarsvindland.