cathrinelarsaasen

Fysisk trening har stor gevinst

Hun har drevet aktivt med idrett så lenge hun kan huske. Likevel ble Cathrine Larsåsen overrasket over hvor mye kroppen tålte under graviditeten.

Les også: – Jeg skal trene jevnlig hele livet

– Jeg ble veldig overrasket over hvor mye kroppen tålte og klarte under graviditeten, innleder Cathrine Larsåsen.

Som førstegangsfødende visste hun lite om hva som foregikk og hvordan både foster, barn og kropp ville reagere på den harde treningen hun utsatte den for.

– Jeg fulgte hele tiden min indre stemme, og stoppet hvis jeg følte ubehag eller for høy puls. Men jeg var aldri redd for å gjøre for mye, puste eller svette litt, fortsetter hun.

Navn: Cathrine Larsåsen
Alder: 29
Bosted: København
Yrke/studier: Idrettsutøver, stavhopper. Personlig trener på Fitness World i København.
Hvor lenge har du vært på Instagram: Siden det startet, men tok litt tid før jeg kom riktig inn i det.
Hvor ofte publiserer du bilder på Instagram: Varier veldig. Poster når jeg føler for det. Kan være hver dag eller gå litt tid i mellom.
Hva slags trening driver du med: Friidrettstrening, stavhoppstrening som innebærer alt fra utholdenhetstrening, sprinttrening, styrketrening – overkropp og bein, spensttrening, gymnastikktrening og stavhopp. Stavhopp er en veldig allsidig idrettsgren som gjør at du må beherske det meste innenfor fysisk trening. Jeg elsker ellers å danse og bruker også dette i min trening.
Instagram: Cathrinelarsaasen
Facebook: Cathrine Larsåsen Stavhopper og Cathrine Larsåsen ART
Blogg/nettside: Cathrinelarsasen.playblogg.no

Stor gevinst
Larsåsen trente relativt normalt gjennom hele svangerskapet, og det eneste hun unngikk var spensthopp og stavhopping.

– Jeg trente frem til dagen jeg fødte og startet igjen forsiktig to uker etterpå. Tre måneder etter fødselen hoppet jeg stav. Noen mener sikkert at dette var ekstremt, men for meg var det helt riktig fordi jeg følte meg så bra, understreker 29-åringen.

Stavhopperen forteller hun hadde en drøm om å komme tilbake til sporten og idretten etter at hun fikk barn, men at hun aldri hadde drømt om at det skulle gå så fort.

– Jeg var veldig innstilt på å skynde meg sakte. Den eneste forklaringen jeg har på dette er at fysisk trening er en fordel. Jeg var i super form før jeg fikk barn, og jeg tror nok at dette hjalp meg en del. Uansett form eller ikke er jeg overbevist om at fysisk trening har stor gevinst både for mor og barn under svangerskapet, sier Larsåsen.

Mye glede
At treningen fikk en viktig plass i livet til Larsåsen under graviditeten var neppe noen overraskelse for dem som kjenner henne. Trening har alltid betydd og betyr mye for Oslo-jenta, som nå er bosatt i København.

– Trening for meg er å få en funksjonell kropp og oppnå bedre helse. Det fører med seg så mye glede og positivitet i livet. Som idrettsutøver betyr trening resultater, og for å kunne prestere kreves det systematisk trening over lengre tid. Veien mot et mål fører med seg en del oppturer og nedturer, men alt i alt gir det ekstremt mye glede, sier hun.

Og nettopp den følelsen sitter hun med nesten daglig. Som profesjonell stavhopper er ikke alle treningsøkter rosenrøde, men ingenting slår følelsen av at ting fungerer.

– Jeg både hater og elsker stavhopp ettersom det både kan være sykt kult og ekstremt vanskelig til tider. Men den perfekte økten er de dagene jeg er full av overskudd og har mange hopp i kroppen. Den dagen hvor solen skinner på stadion og vinden blåser riktig vei i forhold til tilløpet. Den dagen jeg hopper teknisk bra og strikklisten ligger høyere enn min personlige rekord og jeg gjentatte ganger går over. De dagene innser jeg både at jeg er i supergod form, og at grunnlaget jeg har bygget opp år i forveien endelig gir resultater.

Les også: Det handler om deg

(artikkelen fortsetter under bildet)

img_3996

– Det handler om å starte
Som offentlig person bruker Cathrine Larsåsen Instagram både som en mediekanal og som en hverdagsinspirasjon for andre. Det å inspirere og å være et godt forbilde er viktig, og for en som er så glad i trening er det naturlig å dele tips og råd om nettopp det. For eksempel når det handler om hva som må til for at folk skal bli inspirert til trening.

– De må innerst inne ha et ønske om en forandring, noe nytt eller å ha en drøm. Har vedkommende en liten dør åpen tror jeg det er lettere å nå inn og inspirere. Interesse er én ting, men for å nå bredt og til de som ikke alltid er like glad i å trene som en selv tror jeg det handler om å vise dem hvor utrolig gøy trening kan være, og hvor mye det gir tilbake i livet, sier Larsåsen.

– Hvilke tips vil du gi til de som ønsker å starte å trene, og kanskje endre livsstilen sin?

– Kjøp noe nytt og fint treningstøy, da er du allerede godt på vei til å komme i gang. Start med noe du liker, og finn din greie. Er du først i gang med en form for trening er det også lettere å bli smittet av gleden og videre inspirasjon, svarer hun og fortsetter:

– Det å endre livsstil er ikke så vanskelig som mange skal ha det til. Det handler bare om å starte. Har du startet så ruller ballen. Husk at du er herre over egen innsats og at du er unik. Du kan klare alt, og du kan like mye som alle andre som du ser opp til eller som du blir inspirert av. Tenk at du selv en dag skal være en som inspirerer andre. Er ikke det motivasjon i seg selv?

– Hva er ditt forhold til kosthold i forbindelse med trening?

– Kost er som bensin for kroppen. Spiser jeg riktig så presterer jeg også bedre på trening og på hjemmebane. Jeg føler ikke selv at jeg spiser ekstremt, men jeg er bevisst på hva jeg putter i meg. Alt med måte og alt til sin tid. Kost skal nytes og settes pris på. Det er tross alt det som bygger oss opp, svarer hun.

Effektiv og kreativ
Som stavhopper må Larsåsen være sterk, smidig og lett, og det sier kanskje seg selv at eksplosiv styrketrening er noe av det viktigste.

– I grunnperioden løfter jeg relativt tunge vekter og har fokus på å oppnå en bra grunnbase slik at jeg blir sterk. Her kjører jeg alt fra tunge squats, clean, jurk og hopp. Når det kommer til overkroppsstyrke er jeg opptatt av å kunne løfte min egen kroppsvekt, så det å bruke en bar og gjøre alt fra armhevinger, chins og opprullinger til diverse hengeøvelser er gull verdt, samtidig som jeg også løfter vekter. Hvilken øvelse som er viktigst kommer an på perioden vi er inne i, utdyper Larsåsen.

Som satsende toppidrettsutøver, mor og personlig trener vet Larsåsen bedre enn de fleste at tidsklemma kan være en utfordring når du også skal få tid til trening.

– Tid er ofte et problem, så derfor handler det om å være effektiv og kreativ når jeg først trener og ikke surre bort dyrebar tid, sier Larsåsen avslutningsvis, som også forteller at det hender hun har med sønnen på trening, selv om det blir mer utfordrende jo eldre han blir.

Les også: – Trening betyr alt