Bør du trene musklene etter fibertype?

Mange trener i dag de forskjellige musklene i kroppen likt til tross for at de er ulikt oppbygd. En hypotese går ut på å la fibertypesammensetningen i musklene bestemme hvordan du bør styre treningen. Men har dette noe for seg?

Er det en grunn til at resultatene ikke kommer?

Tenk deg at all treningen og all innsatsen du legger ned ville gitt deg de resultatene du ønsker. Tenk deg at hver gang du holdt deg til det sunne kostholdet så gikk du ned i vekt og ble merkbart sunnere. Tenk deg at hver gang du gikk fra trening kunne du merke resultatene umiddelbart. Ville ikke det vært deilig?

«Likes» påvirker humøret

Sosiale medier påvirker humøret. Mange «likes» på Facebook gjør svært mange av de spurte glade, viser en helt fersk undersøkelse.

Hva er mikrofrakturering av leddbruskskader?

Skader på brusk i hofte, kne og ankel er blant de aller mest sette plagene i muskel-skjelettsystemet i Norge. Noen av plagene er aktuelle for operasjon, andre kan holdes i sjakk eller bedres ved riktig opptrening hos fysioterapeut. Stadig flere blir operert med mikrofrakturering – hva er det, og kan det hjelpe?

Data fra 30.000 kvinner kan berge liv

Kvinner med svangerskapskomplikasjoner har dobbelt så stor risiko for hjerte- og karsykdom. Nå vil et unikt datamateriale fra 30.000 kvinner gi stor gevinst i forebygging av sykdom.

Oslo maraton gjør deg lykkeligere

Trening gir oss overskudd. Selv om denne kunnskapen er velkjent for de fleste av oss, sliter mange med å trene regelmessig.– Sett deg et mål for å holde motivasjonen oppe, anbefaler Oslo Maraton.

Trening for personer med Parkinsons sykdom

Parkinsons sykdom er en progredierende sykdom med nedbrytning av deler av nervesystemet. Den krever livslang medisinsk behandling og oppfølging. Fysisk trening er en viktig del av behandlingen.

36 uker til en ny kropp: del 5

På dag 3 av programmet fokuserer vi på knedominante øvelser. Isolasjonsøvelser utføres først og rekkefølgen er som mye annet i dette programmet litt annerledes enn vanlig. Som nevnt er dette for å styrke svake kjeder for å kunne trene tyngre og tøffere senere.

Slik trener du opp en ustabil skulder

Dersom du har en ustabil skulder som skal behandles konservativt, det vil si ikke opereres. Målsetningen er å redusere smerter og oppnå så god funksjon /stabilitet i skulderbuen som mulig, før eventuelle plager og episoder med skulderen ut av ledd som aktualiserer operasjon.