Tanker omkring øvelsen spensthopp

Spensthopp. Øvelsen som brukes til så mye. Den utføres i gymtimen, på håndballtrening, på gruppetimen på treningssenteret og den gjøres også sammen med PTen. Generelt sett er jeg kritisk til bruken av øvelsen slik den ofte blir applisert.

Idiotitrening

Overdreven machotrening kan gi alvorlige skader, såkalt rabdomyolyse. Skadene kan gjøre at man settes tilbake flere måneder i muskelstyrke – eller til og med være livstruende.

Less is more

Det er stadig mer "trendy" å være sporty for begge kjønn. Styrketrening ser ut til å bli stadig mer populært blant damene. En positiv utvikling som forhåpentligvis fortsetter. Men som ved alle andre trender er det alltid noen som drar ting litt vel langt.

Ta tilbake kontrollen over rumpa!

Kontroll over rumpa høres kanskje noe rart ut. Det er vel ikke noe problem? Vel, lav aktivering og kontroll over setemusklene er et meget vanlig fenomen og problem i dagens samfunn.

Bør du trene musklene etter fibertype?

Mange trener i dag de forskjellige musklene i kroppen likt til tross for at de er ulikt oppbygd. En hypotese går ut på å la fibertypesammensetningen i musklene bestemme hvordan du bør styre treningen. Men har dette noe for seg?

Korrekt teknikk i knebøy

Det er ingen tvil om at knebøy er en øvelse som bør trenes om du ønsker fremgang med styrketreningen din, uavhengig av hva ditt mål måtte være.

Glem serier og repetisjoner – test EDT!

I treningsprogrammer står det et gitt antall serier og repetisjoner som skal utføres. Dette gjør det enkelt å forholde seg til hva som skal gjøres i økten samtidig som det sikrer at man har kontroll på volumet (hvor stor mengde arbeid som blir utført).