Test utholdenheten din!

Mange kan la seg motivere til fysisk aktivitet ved å evaluere endring; sett tall på formen!
» Les mer

Utbrenthet

Typiske tegn på utbrenthet er følelsen av å være fysisk, følelsesmessig og mentalt utslitt på grunn av lang tids krevende jobbsituasjon. Utbrenthet kan ramme mennesker i alle yrkesgrupper.
» Les mer

Styrketrening, kosttilskudd og doping blant aktive voksne

Trening og fokus på kropp og kosthold kan ha en rekke positive virkninger på folkehelsa. Samtidig viser det seg at miljø som fokuserer på mat, kropp, utseende, fysisk prestasjon og trening, er miljøer med større risiko for å utvikle forstyrrede tanker om egen kropp.
» Les mer

Ta kontroll over valgene dine!

De fleste av oss møter de fleste situasjoner med gode intensjoner, for å så ende opp med å gå rett forbi fruktbollen på leting etter djevelens søte fristelser. Hvorfor gir vi så ofte etter for fristelser og handler mot våre egne ønsker?
» Les mer

«På sykkel i fjellet» - bok med masse turforslag for treningssyklisten

«-Fjellveiene rundt om på Østlandet og i Trøndelag har mange attraktive sykkelmuligheter, men overraskende mange av dem lite kjent og brukt. Med denne boka vil jeg presentere noen av de beste attraktive fjellsykkelmulighetene i Norge.»
» Les mer

Målvaktalbue

Målvaktalbue er et syndrom som rammer tre av fire målvakter i håndball i løpet av en karriere. Årsaken er blokkering av skudd som fører til tusenvis av små og store overstrekk av leddbåndene på forsiden av albuen. Det kan forebygges og behandles.
» Les mer

Ta med barna ut på tur i påsken

Påske er familietid. Benytt fridagene til opplevelser og fysisk aktivitet sammen med familie og venner. Les mer om hvordan man kan lykkes med å ta med barna ut på tur, samt få forslag til uteaktiviteter i påsken.
» Les mer

Bli motivert til trening!

Å holde på motivasjonen til trening kan være tøft, men det er ofte vanskeligere for en nybegynner å komme i gang. Her får du noen motivasjonstips!
» Les mer

Gir lavere innetemperatur vekttap?

Kanskje kan det å tenke nytt om innetemperatur ha en gunstig effekt på både helse, miljø og lommebok.
» Les mer

10 000 deltakere på Spinningens dag

Mandag 7.april markerte Aktivitetsalliansen Verdens helsedag med arrangementet Spinningens dag. Dette var en dag der hvem som helst kunne teste spinning gratis på treningssentre over hele Norge. Målet var å få enda flere i bevegelse, og resultatet var overveldende.
» Les mer

Kinesiotape – hvilken funksjon har den fargerike tapen?

Kinesiotape har blitt et verktøy som flere og flere terapeuter benytter seg av. Dette er spesielt synlig på store idrettsarrangementer hvor man ser utøvere tapet både rosa, blå, svart eller beige. Hvilken funksjon har kinesiotape, og hva sier forskning?
» Les mer

Vi vil narres!

De senere årene har medias oppmerksomhet rundt den store effekten av forventning til medikamenter og behandling – og såkalt placebo – økt betydelig. Men effekten når det gjelder medisiner og behandling av uhelse er stadig like sterk, på tross av informasjon og kunnskap. Og noen spekulerer i det ut fra egne økonomiske motiver. Men blir vi narret?
» Les mer

Spinnvilt på Verdens helsedag

Lyst til å prøve spinning – men usikker på hvordan? Nå kan du få en gratis time for å prøve.
» Les mer

Muskler gir liv

Tenåringsgutter med store muskler lever lengre enn de med små muskler, ifølge ny, svensk forskning fra anerkjente Karolinska Institutet. De har fulgt en million gutter i alderen 16-19 i 24 år.
» Les mer

Gå deg i form!

Våren er her og mange ønsker å trene ute. En aktivitetsform som kan gjøre deg i bedre form er gå-trening. Her får du noen tips som kan gjøre denne treningsformen mer effektiv.
» Les mer

Basistrening – hva er egentlig det?

Hva er basistreing og hvorfor velge denne treningsformen?
» Les mer

Utholdenhetstrening og styrketrening i samme økt: Spiller rekkefølgen noen rolle?

Tross at vi i dag vet de ulike fordelene som crosstraining (kombinert utholdenhetstrening og styrketrening i samme treningsøkt) kan gi ved kontinuerlig aktivitet, er det mange som stiller spørsmålene: Påvirker rekkefølgen øktens effektivitet? Skal en kjøre styrketrening eller utholdenhetstrening først? Hva skal prioriteres?
» Les mer

Hvis du ikke er ved normal helse må du konsultere lege før du følger noen av rådene gitt på dette nettstedet. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet, og skal ikke brukes uten avtale med trening.no. Trening.no har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsteder som det lenkes til.